Exotische vruchten

Afgelopen zomer heb ik veel vruchten klaargemaakt en ingevroren. En daar maak ik nu nog steeds de lekkerste smoothies mee. Deze exotische smoothie is heerlijk zacht van smaak en heeft een licht zoete nasmaak. Geniet dus ook nu in het najaar, van jou allerlekkerste smoothie!

Om overheerlijke smoothies te maken heb je allereerst een blender nodig. Zomers koop ik altijd heel veel fruit. Wat ik niet op tijd voor het bederven ervan kan opeten, doe ik klaargemaakt in de vriezer. Zo heb ik ook in de winter genoeg fruit om een heerlijke smoothie mee te maken.

Ingrediënten

  • Mango (enkele stukjes uit de vriezer)
  • Papaja (enkele stukjes uit de vriezer)
  • Cactusvijg (1 stuk)
  • Granaatappel (half kopje uit de vriezer)
  • Maca poeder ( halve theelepel)
  • Chia zaad (1 theelepel)
  • Water (200 ml)

Doe allereerst het water in de blender. Doe vervolgens al het fruit erbij en blend dit alvast tot een gladde massa. Doe vervolgens het Maca poeder en het Chia zaad erbij.

Nu kan alles opnieuw gemixt worden met de blender. Begin op de laagste stand. Als alle bestanddelen grof gemalen zijn zet je de blender nog 1 minuut op de hoogste stand.

 

mango

© Pixabay

Mango

Mango is naast banaan de belangrijkste vrucht uit de tropen. Hier groeit de vrucht rijkelijk aan de mango boom.

In mango zitten veel vitaminen  en mineralen. 100 gram vruchtvlees is genoeg voor je dagelijkse portie vitamine C. Naast vitamine C bevat de mango vitamine A, B6 en vitamine E.

Kalium, magnesium, calcium, ijzer, koper en zink zijn de belangrijkste mineralen die de mango bevat.

 

papaja

© Pixabay

Papaja

Een papaja is een vrucht van een meloenboom die in Mexico groeit. De vruchten groeien aan de boom stam. De papaja vrucht kan wel tot 6 kilo groeien. Alleen zijn de exemplaren in Nederland veel kleiner. De vruchten die je in ons land kunt kopen zijn ongeveer 300 tot 500 gram.

Papaja’s  bevatten calcium, natrium, kalium, fosfor en ijzer. Daarnaast bevatten ze vitamine B1, B2 en C en B-caroteen.

 

cactus vijg

© Pixabay

Cactus vijg

De cactus vijg is een vrucht van de cactus. Deze ovaalvormige vrucht kun je eten als deze een mooie gele of rode kleur heeft. Cactusvijgen zijn sappig en licht zoet van smaak.

Cactus vijgen bevatten veel vezels die goed zijn voor een gezonde darmwerking. Daarnaast bevatten cactus vijgen vitamine A, C, B3 en B11. Er zit ook magnesium, kalium, koper en fosfor in cactus vijg.

 

granaatappel

© Pixabay

Granaatappel

De granaatappel is een vrucht die allemaal rode pitjes bevat. De pitjes kun je eten en bevatten veel vitaminen. Het witte vruchtvlees is niet eetbaar en smaakt erg bitter.

De granaatappel bevat kalium, calcium, magnesium en vitamine C. De granaatappel bevat ook polyfenolen. Dit zijn krachtige antioxidanten.

 

maca

© Pixabay

Maca poeder

Maca poeder is gemaakt van een knolgewas uit Peru. De gedroogde knol wordt verpulverd tot poeder. Maca is goed voor je hormoonbalans. Daarnaast is maca libido verhogend, en verhoogd het je energieniveau.

Maca bevat ook vitaminen. Vitamine B1, B2, C en E. Daarnaast bevat maca calcium, magnesium, kalium, natrium, zink, koper, selenium, mangaan, jodium, fosfor en complexe alkaloïden.

 

chiazaad

© Pixabay

Chia zaad

Chia-zaad is rijk aan omega 3 vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren. Daarnaast is chia-zaad een rijke bron van eiwitten en vezels. Chia-zaad werd 4000 jaar geleden al gebruikt door de Azteken.

Daarnaast bevat chia-zaad ook calcium, fosfor, kalium en mangaan. Chia-zaad kan wel tot 7 x haar gewicht aan vocht opnemen. Hierdoor passeert het voedsel makkelijker door de darm.

%d bloggers liken dit: