Rustgevend en vitaliserend.

Ben je ook toe aan een beetje ontspanning? Vandaag gaan we daar wat aan doen. Deze yoga oefeningen zijn vooral rustgevend en vitaliserend. Dat kan iedereen vandaag de dag wel gebruiken. Het is een heerlijk moment voor jezelf. Misschien om tot rust te komen na een drukke dag werken of om heerlijk te kunnen slapen. Kom ontspan heerlijk met me mee!

Oefening 1: De lotushouding.

de lotus

Deze oefening stimuleert het bekken en de daarbij behorende organen. Het is daarnaast een rustgevende oefening.

  • Ga rustig op de grond zitten.
  • Plaatst beide voeten in gekruiste positie, met de voetzolen naar boven gericht, op de bovenbenen.
  • Wanneer je last ebt van je knieën, kun je er ook voor kiezen om in kleermakerszit te zitten of een voet op je dijbeen en een voet eronder.
  • Ga rechtop zitten.
  • Je handen kun je op je dijen neerleggen, of plaats ze met de handpalmen tegen elkaar voor je borst.
  • Adem diep in en uit met je buik.
  • Hou deze adem een aantal ademhalingen vast.

Oefening 2: De boot.

de boot

Deze houding versterkt de rug en buikspieren.

  • Ga zitten op de grond met gestrekte benen.
  • Plaats je handen achter je heupen op de grond. De vingers moeten dan naar je voeten wijzen je armen zijn gestrekt.
  • Leun dan een stukje naar achteren terwijl je rug recht blijft. Breng je borst naar voren.
  • Buig eerst je knieën. Til dan je voeten van de grond en hou hierbij je benen gestrekt.
  • Strek je armen uit naar boven.
  • Hou je rug en nek hierbij recht en span je buikspieren aan.
  • Probeer de houding een aantal tellen vol te houden.
  • Breng dan met een uitademing je benen weer naar de grond en ga weer rechtop zitten.
  • Probeer iedere keer de oefening een aantal tellen langer vast te houden.

 

Oefening 3: De kaars.

de kaars

Deze houding versterkt de rug en heeft een vitaliserend effect.

  • Ga op je rug liggen met je benen naast elkaar.
  • Breng op een inademing je benen omhoog en til je heupen hierbij van de vloer.
  • Plaats dan je handen achter je rug ter ondersteuning.
  • Maak een kaars van je lichaam.
  • Ademrustig in en uit via je buik.
  • Probeer deze houding een aantal minuten vol te houden.
  • Bij een uitademing probeer je rustig je rug af te rollen tot je voeten weer op de grond zijn.
  • Blijf een aantal tellen zo liggen om bij te komen.

 

Oefening 4: De ploeg.

de ploeg

Deze oefening is goed voor je rug en heeft een vitaliserend effect. Daarnaast stimuleert het de bloedsomloop.

  • Ga liggen op je rug met je voeten naast elkaar.
  • Breng je lichaam in de kaars houding.
  • Laat dan op een uitademing beide benen in gestrekte houding achter je hoofd naar de grond zakken.
  • Plaats je tenen o de grond en houd je benen recht.
  • Plaats je handen in de rug voor ondersteuning.
  • Adem diep in en uit via je buik.
  • Blijf liggen zolang je dit prettig vindt.
  • Breng dan je houding weer in de kaars stand.
  • Kom dan langzaam weer in de ligstand.
  • Blijf een aantal tellen liggen om uit te rusten.
%d bloggers liken dit: