Mindful door het leven

Zo tegen het einde van het jaar, gaan we steeds meer mindful door het leven. We staan even stil bij het voorgaande jaar. Wat ging er afgelopen jaar goed? En wat kan het volgend jaar beter? We gaan even mindful met ons leven door. Misschien heeft het te maken met de langere avonden. Misschien is het ook gewoon omdat je iets afsluit en iets nieuws weer begint.

Hoe dan ook, geniet even van deze flow. Kom even tot jezelf en overweeg even, in alle rust, je leven. Probeer aan de opkomende gevoelens geen oordeel te vellen. Bestempel niets als goed of fout. Maar laat het er gewoon even zijn.

 

adem

© Pixabay

De ademhaling als leidraad

En zo’n rustmoment kan wonderen verrichten. Om gewoon even te zijn in het moment. Niet dat gejaagde, maar gewoon even niets. Even terug naar de basis. De ademhaling kan daar een goede leidraad voor zijn.

Gebruik gewoon je ademhaling om op te focussen. Meer heb je niet nodig. Trek je even terug en stel een timer in op 10 minuten. Meer heb je voor nu niet nodig. Ga rustig zitten of liggen in een comfortabele houding. Er is niets vervelender, om door ongemak, uit je focus gehaald te worden. Focus je op je inademing. Hou je adem een tel vast en adem dan in je eigen tempo weer uit.

 

mindful

© Pixabay

Focus

Als je merkt dat je gedachten afglijden, kom je weer met je aandacht terug naar je adem. Accepteer dat je even afgleed naar een andere gedachte. Maar focus je gewoon weer opnieuw op je adem. Heel gewoon, alsof er niets is gebeurd.

Als de timer gaat is het genoeg voor dit moment. Als je het goed vond gaan, dan kun je besluiten om de volgende keer iets langer te oefenen. Ging het moeizaam, blijf dan de volgende keer gewoon oefenen met de timer om 10 minuten. Geef het gewoon een kans. Je zal merken dat het de volgende keer steeds beter gaat.

%d bloggers liken dit: