Een frisse start.

Zo na de feestdagen kun je wel een flinke dosis vitaminen gebruiken. We zijn allemaal een stuk vatbaarder voor virussen, en vitaminen helpen je om hier beter weerstand tegen te bieden. Begin daarom de dag met een frisse start. Die frisheid maakt deze smoothie heerlijk!

 

Benodigdheden

Om overheerlijke smoothies te maken heb je allereerst een blender nodig.

Ingrediënten

  • Sinaasappel (5 stuks)
  • Citroen (1 stuk)
  • Spinazie ( 2 handjes, bevroren)
  • Cranberries ( 1 kopje, bevroren)
  • Banaan (1 stuk)

 

Pers eerst de sinaasappelen en de citroen. Voor deze smoothie wordt het sap hiervan als basis gebruikt. Giet het sap over in de blender. Voeg dan 2 handjes bevroren spinazie, 1 kopje bevroren cranberries erbij. Pel de banaan en doe deze als laatste erbij.

Nu kan alles opnieuw gemixt worden met de blender. Begin op de laagste stand. Als alle bestanddelen grof gemalen zijn zet je de blender nog 1 minuut op de hoogste stand.

 

Sinaasappel.

Sinaasappelen zijn familie van de citrusvruchten. De sinaasappel geeft een frisse smaak aan je smoothie. Sinaasappel bevat veel vezels. Vezels zijn met name gezond voor je darmflora. Ook bevatten sinaasappels veel vitamine C en foliumzuur.

 

sinaasappel en citroen

© heyesther

 

Citroen.

Citroenen zijn supergezond. Ze bevatten veel vitamine C, vitamine A, kalium, magnesium en calcium. Daarnaast bevatten ze flavonoïden en citroenzuur. Het ontgift de lever en helpt te bestrijden tegen bacteriën en virussen.

 

spinazie

© heyesther

 

Spinazie.

Spinazie behoort tot de groene bladgroenten. Deze groenten zitten boordevol chlorofyl. Dit helpt de lever om zijn gifstoffen kwijt te raken. Spinazie is heerlijk in smoothies. Ik voeg spinazie bijna aan al mijn smoothies toe. De vezels die in spinazie zitten zijn heel goed voor je darmen. Spinazie bevat veel ijzer. Meer dan in de meeste andere groenten. Naast ijzer is spinazie rijk aan kalium, calcium, fosfor en magnesium.

De belangrijkste vitaminen in spinazie zijn A, B1, B2, B3, B6 en vitamine C.

 

cranberries

© heyesther

 

Cranberries.

De cranberry wordt ook wel de veenbes genoemd. Een algemene bekendheid over deze bes is dat het een blaasontsteking kan voorkomen. De Cranberry bevat een stofje dat ervoor zorgt dat de E-coli bacterie niet aan de blaaswand kan hechten. De E-coli bacterie is een bacterie die voorkomt in de darm.

De cranberry is rijk aan vitaminen A, B1, B2, B3, B5, B6 en vitamine C. Daarnaast is de cranberry rijk aan kalium, calcium en magnesium.

 

banaan

© heyesther

 

Banaan.

De banaan is een heerlijke fruitsoort die een heerlijk romig karakter geeft aan je smoothie. Een banaan bevat eigenlijk weinig vitamine C vergeleken met ander fruit. Het bevat wel veel kalium, calcium, fosfor, magnesium vezels en zetmeel.

%d bloggers liken dit: