Yoga

Veel mensen doen tegenwoordig aan yoga. En dat is ook niet vreemd, want yoga zorgt voor ontspanning, flexibiliteit en kracht. Met yoga ga je weer lekker in je vel zitten. Je komt tot bezinning en inzicht. Door yoga te beoefenen verbind je lichaam en geest met elkaar, door je ademhaling. Hierdoor word je weer een met jezelf.

Yoga kun je overal beoefenen. Er zijn yoga scholen bij jou in de buurt. Je kunt yoga online beoefenen via websites of YouTube filmpjes. Er zijn zelf apps te downloaden op je telefoon. De oefeningen (Asana’s)  die je bij yoga doet zijn soms makkelijk, soms voor de geoefende bevorderaar. Maar welke oefeningen je ook doet, je voelt je er beter bij. Dat ervaren alle beoefenaars die aan yoga doen. Dus begin het voorjaar met een frisse start en beoefen deze yoga oefeningen met mij mee.

 

Stretching diagonaal

stretching diagonaal

Ga op je rug liggen met je benen ontspannen. Breng nu bij een inademing een been omhoog en pak dit been met beide handen vast. Blijf rustig doorademen. Hou deze houding 30 tot 60 seconden vast. Bij een uitademing laat je je been weer zakken in de uitgangspositie. Herhaal de oefening met je andere been.

 

Cobra

cobra

Ga op je buik op de grond liggen. Je voeten raken de grond. Je voorhoofd raakt de grond. Plaats je handen op de grond onder je schouder. Duw bij een inademing je bovenlichaam van de grond. Hou hierbij je schouders laag. Hou je hoofd omhoog. Adem rustig in en uit en hou dit voor 30 tot 60 seconden vast. Ga dan met een uitademing weer terug in de uitgangspositie.

 

Dolfijn

dolfijn

Kom in de uitgangspositie op handen en knieën. Plaats dan je onderarmen op de grond. Breng vervolgens je schouders omhoog en hou je hoofd hierbij omlaag. Duw dan je stuitje naar het plafond en strek hierbij je benen. Probeer je hielen hierbij zo plat mogelijk op de grond te krijgen. Hou deze houding dan een paar ademhalingen vast. Kom vervolgens op een uitademing weer terug in de uitgangspositie.

 

Intense strekking van het westen

intense strekking

Ga op de grond zitten met beide benen naar voren. Hou hierbij je tenen omhoog. Adem diep in en breng je armen hoog boven je en strek je uit. Bij de uitademing buig je voorover en grijp je je voeten vast of eromheen. Hou dan vast en adem rustig in en uit. Hierbij voel je je steeds dieper zakken. Hou dit 30 tot 60 seconden vast of totdat het niet meer gaat. Kom dan met een inademing weer omhoog in de uitgangspositie.

 

Krijger

krijger

Sta rechtop met armen naast je lichaam. Haal een aantal keren rustig adem. Bij een inademing doe je een ruime stap naar voren. Blijf vervolgens zo een ademhaling staan. Adem weer in en doe hierbij je armen boven je hoofd en strek je hierbij uit. Hou dit een aantal ademhalingen vast. Laat je armen weer zakken met een uitademing. En stap vervolgens weer terug in de uitgangspositie. Herhaal de oefening met je andere been.

 

Neus naar kniehouding

neus naar kniehouding

Ga op je rug liggen. Trek bij een inademing je knieën op en pak ze vast met je handen. Breng je hoofd hierbij iets van de grond. Hou dit 30 tot 60 seconden vast en blijf rustig in en uit ademen. Vervolgens rol je een aantal keer heen en weer over de bolling van je rug totdat je weer in de zitpositie komt.

 

Lunge

lunge

Zet een been voor je andere been iets uit elkaar. Buig dan je knie en zet je handen naast je voet op de grond. Breng dan je andere been zo ver mogelijk naar achter. Adem hierbij rustig in en uit. Hou dit 30 tot 60 seconden vast. Kom dan weer terug in de uitgangspositie.

Heb je de smaak te pakken en wil je meer oefeningen uitproberen? Kijk dan eens op deze site.

%d bloggers liken dit: