Met deze tips ben je zo van je Winter blues af.

winter blues

De winter blues

Ieder jaar merk ik het weer dat ik er last van heb. De winter blues. Zo’n fase waarin ik het liefst in een winterslaap blijf. Ik wens dan vaak dat ik als beer reïncarneer. Dan kan ik in ieder geval genieten van zon lange slaap periode.

In de donkere maanden van het jaar, als er minder dagelijks licht is, hebben sommige mensen last van moeheid tot depressieve klachten. De dagen worden korter en het is buiten kouder. Hierdoor kun je je moe en lusteloos voelen. Soms kan een bepaalde somberheid de overhand krijgen.

Ik merk al jaren aan mezelf dat ik in de winterperiode veel minder energie heb en me vaker lusteloos voel. In de loop der jaren heb ik veel manieren uitgeprobeerd om me beter te voelen. Deze tips kunnen je helpen, om net dat beetje extra energie te krijgen, om goed de winter door te komen.

 

Vitamine D

Omdat je in de winter veel minder zonuren per dag hebt kan je lichaam minder vitamine d aanmaken door het zonlicht. Over het algemeen heeft een menselijk lichaam bij een gezond voedingspatroon geen extra vitamine d. Maar als je ervaart dat je in de winter een winterdip doormaakt, kan het helpen om extra vitamine d in te nemen. Ik heb altijd het idee dat het wel helpt.

 

lekker naar buiten

 

 

Veel naar buiten

In de winter zitten mensen sneller binnen. Het is kouder buiten en binnen is het behaaglijk warm. Maar doordat je vaker binnen zit zie je ook minder zonlicht. En zonlicht op de huid bevorderd de aanmaak van vitamine D. Ook als de zon niet schijnt. Dus ga naar buiten en geniet van een heerlijke wandeling of fietstocht in de natuur. Pak vaker de fiets voor een boodschap.

 

Meer bewegen

In de donkere maanden stellen we sneller de sportschool uit om lekker bij de kachel te blijven. Maar bewegen is belangrijk. Wanneer je beweegt voel je je fitter. Het maakt niet uit wat je doet. Een half uurtje intensief je hartslag verhogen, draagt al bij aan een verbetering in je gezondheidstoestand.

 

gezondere keuzes

 

Maak gezonde keuzes

In de wintermaanden eten we meer. De heerlijke feestmaanden dragen hier natuurlijk ook aan bij. We eten meer koolhydraten en maken vaker ongezonde keuzes. We drinken ook meer alcohol bij gelegenheden. Dat is allemaal een aanslag op je energiepeil. Dus eet vaker wat fruit tussendoor en kook gezonde maaltijden. Drink zo’n 2 liter water om je vochthuishouding op peil te houden na al die alcohol. En drink je een keer alcohol bij een gelegenheid, sluit dan af met een glas water. Het kan zelfs een kater voorkomen.

 

Creëer een Hygge sfeer in huis.

Voor als je niet weet wat hygge is, heb is een blogpost daarover geschreven. Die kun je hier vinden.

Wil je meer momenten van geluk ervaren? Raak dan geïnspireerd door hygge!

Creëer sfeer met verlichting. Brand kaarsen, hang versiering op voor de feestdagen. Vorige week hoorde ik een bericht, dat mensen die eerder de kerstverlichting ophingen, veel gelukkiger waren. Met een fijne sfeer in huis voel je je fijner.

 

hygge momenten

 

 

Maak plannen.

Wanneer je een dipje hebt kan het helpen om nieuwe plannen te maken. Door aan nieuwe dingen te denken kan je mind een flinke boost krijgen. Dus denk alvast aan de zomervakantie of plan gewoon een tripje tussendoor. Wat zijn de nieuwe dingen die je graag volgend jaar eens zou willen uitproberen? Schrijf ze eens op en kijk eens wat het met je doet.

Advertenties

2 thoughts on “Met deze tips ben je zo van je Winter blues af.

  1. mogge Esther ‘
    ik ben een gelukkig mens , ken die winter dipjes niet , ben dan ook veel buiten
    zo ook vandaag weer

    folder groet

  2. Ik ben blij dat je gelukkig bent fietszwerver. Maar veel buiten zijn helpt ook. Ik heb alleen ook vaak nachtdiensten en in de winter zie je dan geen daglicht. Je slaapt als het licht wordt en wordt dan wakker met schemer. Fijne dag fietszwerver.

Laat een reactie achter