Wandelen is de eerste stap, om een hardloopschema op te bouwen.

noordbargebos

Trainen voor herstel.

Mijn trainingen na mijn griepperiode zijn een beetje in de trend van langzaam opbouwen. Wandelen dus. Ik had na de vakantie al niet zo veel meer gedaan. En na de periode van griep had ik echt geen conditie meer. Mijn trainingen zijn dus weer in de opbouwende fase. Ik ben nog niet zozeer voor een wedstrijd aan het trainen. Maar meer voor mezelf. Gewoon omdat het heerlijk is om te bewegen. Onderweg kom je de prachtigste plekken tegen, die je met de auto nooit zal zien!

weiland in bos

 

Deze trainingen kunnen jullie ook meedoen. Want ik begin echt helemaal opnieuw. Misschien is het leuk om samen te trainen voor meer energie en uithoudingsvermogen. Dan helpen we elkaar door de zware momenten heen. Doe je mee?

 

Begin met wandelen.emmen

Om mijn conditie weer op te bouwen, ben ik eerst begonnen met wandelen. Ook als je wilt beginnen met hardlopen, maar nog nooit iets gedaan hebt. Is het slim  om eerst te beginnen met wandelen. Door eerst gestructureerd en op vaste dagen te wandelen krijg je ritme in je training. Daarnaast wennen al je spieren, pezen en gewrichten aan je nieuwe bewegingspatroon. Ook je longen en je bloedsomloop bouwen hiermee uithoudingsvermogen op.

 

bargeres

 

Bepaal voor jezelf, hoe vaak je in de week wilt gaan sporten. Is dat twee keer in de week, dan wandel je twee keer per week. Wil je vaker dan plan je vast op die dagen een uurtje vrij in je agenda. Het is handig om met een app je voorderingen bij te houden. Zo zie je hoe ver je loopt en hoe snel. Het is heel motiverend om te zien hoe snel je vooruitgang boekt. Voor advies over een goede app, kijk je even op deze pagina.

 

Variatie.

noordbarge

Probeer om verveling te voorkomen. Daag jezelf uit om iedere keer een andere route te lopen. Zo krijg je vanzelf variatie in je training. Wanneer je denkt dat je klaar bent voor te beginnen met hardlopen begin je met heel rustig een opbouwend schema te gebruiken.

water

 

Zeker als je nog nooit hebt hardgelopen, is het raadzaam om rustig aan te beginnen. Je lijf moet echt wennen aan hardlopen. In het begin krijg je ook best vaak last van je spieren en pezen. Vooral in je benen. Luister naar je lichaam. Als je echt pijn ervaart stop je en hervat je je training met een wandeling.

 

De opbouw van je schema.

Goede opbouwende schema’s kun je overal op internet vinden. Maar als je nog nooit een training hebt gedaan, raad ik je aan om het schema van de hartstichting te nemen. Dit schema kun je hier vinden.

wandelen

 

Dit schema begint echter bij 2 minuten hardlopen. Maar zelf in het begin en bij rokers kan dit al een te grote uitdaging zijn. Begin je schema dan met 1 minuut hardlopen en 1 minuut wandelen. Probeer jezelf, vooral in het begin, niet te forceren. De trainingen worden dan niet leuk. En hierdoor haak je veel sneller af. Heb plezier. Het belangrijkste is al dat je beweegt. Een kreet die ik heb hangen in mijn sportkamer:

Je bent al sneller dan diegene, die blijven zitten op de bank!

Zoek je eigen inspirerende kreet. Struin Pinterest af op motiverende quotes. Print ze uit, en hang ze op de plek waar je ze vaak kunt zien. Motivatie is alles. En dit kan net dat kleine beetje extra zijn, wat jij nodig hebt om van start te gaan.

rand van de dierentuin

Advertenties

7 thoughts on “Wandelen is de eerste stap, om een hardloopschema op te bouwen.

  1. Ik denk niet dat hardlopen er voor mij in zit vanwege mijn knieën maar wandelen doe ik wel graag en probeer ik dan ook zoveel mogelijk te doen. Vooral in deze tijd van het jaar trek ik er graag op uit.

  2. Ik beweeg regelmatig en ben in 2014 gestopt met roken. Het viel niet mee, maar nu taal ik er niet meer naar

Laat een reactie achter