Een goede ochtendroutine.

Ze zeggen wel eens dat de meest succesvolle mensen, een geweldige ochtendroutine hebben. Een ochtendroutine is dat wat je doet direct na het opstaan. Het neemt meestal zo’n uurtje in beslag. Maar dit is ook afhankelijk van hoeveel tijd je hiervoor hebt.

Ik heb niet zoiets als een gestructureerde ochtendroutine. Dit komt ook mede doordat bij mij het opstaan, iedere dag op een ander tijdstip is. Omdat ik vaak op verschillende tijden moet werken, is dit vaak lastig om structuur in te plannen. Vandaar dat ik altijd gehaast de dag moet beginnen. Omdat ik geen tijd voor mezelf inplan.

Maar ook als je onregelmatig werkt zijn er wel dingen die je kunt automatiseren. Zodat je hierdoor een goede gewoonte aanleert.

 

Vroeger opstaan.

opstaan

 

De meest productieve mensen hebben een gestructureerde ochtendroutine. Op nummer een van zo’n ochtendroutine staat vaak vroeg opstaan. Dat betekend eerder opstaan dan je normaal doet. Stel je staat normaal op, kleed je aan, drinkt koffie of thee en eet wat en ga dan de deur uit om te gaan werken. Dit neemt zo’n 30 minuten in beslag. Je zou dan een half uur of uur eerder op kunnen staan.

Nou hoor ik de gemiddelde mens denken! Nog vroeger? En ja, mijn gedachten waren zo ongeveer hetzelfde. Maar denk eens aan alles wat je in dat uur al kan gaan doen om aan jezelf te werken. Dingen doen die jij belangrijk vindt.

 

Goede gewoonten aanleren.

koffie

 

Een goede routine die je dan kunt ontwikkelen voor jezelf is bijvoorbeeld lezen. Of sporten. Waardoor je de dag in ieder geval onthaast kan beginnen. Maar je kunt ook kijken aan wat voor doelen je werkt in je leven. Je kunt dan in dat uur die dingen uitvoeren, die je dichter bij je doel brengen.

Gewoonten aanleren kost echter tijd. Voordat een handeling een gewoonte wordt, duurt dit ongeveer 3 maanden. Je moet dus wel even volhouden! Maar als je de routine eenmaal gewend bent, dan blijkt dat wel resultaat te boeken.

 

Zet alles van te voren klaar.

ontbijten

 

Wat helpt om je routine je eigen te maken, is om de avond ervoor een lijstje te maken met wat je wilt gaan doen in die tijd. Nog handiger is om alles al van te voren klaar te zetten, met wat je direct wilt gaan doen. Zo kom je niet in de verleiding, om door te slapen, of om wat anders te gaan doen.

Moet je net als ik beginnen met een ochtendroutine aanleren?  Dan kan het helpen om iedere dag iets meer tijd ervoor te nemen. Begin gewoon eerst met 10 minuten eerder opstaan. Voer de tijd hierna langzaam op. Kijk waar je je goed bij voelt. Maar probeer het wel een kans te geven. Je zult merken dat het langzaam iedere dag iets makkelijker gaat. Want als je eenmaal je routine hebt aangeleerd, dan kost het je eigenlijk geen moeite meer.

%d bloggers liken dit: