Mindfulness is makkelijker gezegd dan gedaan!

mindfulness

Mindfulness in Hongarije.

Tijdens mijn verblijf in Hongarije had ik me voorgenomen, om meer “mindfull” door het leven te gaan. Tijdens die periode van rust, kwam ik tot het besef dat ik veel te gejaagd door het leven ga. Ik had de tijd om mezelf eens goed te observeren.

 

slapen

De eerste dagen sliep ik alleen maar. Een teken dat je lichaam gewoon oververmoeid is. En eigenlijk heb ik daar iedere vakantie last van. Daarna volgde een periode van genieten van mijn rust. Dat hield een paar dagen aan. Vervolgens voelde ik een bepaalde onrust over me opkomen.  Een drang om iets te moeten doen. Ik had moeite om stil te zitten. Dus ging ik zwemmen of speedmintonnen. Maar na elke activiteit voelde ik nog steeds de onrust.

 

mindfulness in Hongarije

Nou ben ik van nature altijd heel druk met van alles en nog wat bezig. Maar deze keer dwong ik mezelf om mijn gedachten te observeren. Ik zette een eerste stap naar mindfulness. En ik ontdekte dat, mindfull zijn, behoorlijk lastig is.

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het bewust worden van je eigen gevoelens, reacties en gedragingen. Het is eigenlijk een oefening in aandacht. Dit houdt in dat je je aandacht richt op het hier en nu. Met dit herhaaldelijk te oefenen, word je je bewust van je eigen gevoelens. Mindfulness houd in, dat je probeert om aan je gevoelens geen oordeel te geven. Door het gewoon te ervaren. En dat ik behoorlijk lastig.

 

aandacht en mindfulness

 

Al mijn gevoelens die ik ervaarde tijdens mijn vakantie, zijn gevoelens die je ook ervaart bij mindfulness. In het begin, wanneer je begint met het beoefenen van mindfulness, kun je veel onrust ervaren. Maar ook gevoelens als boosheid, angst of verdriet. Maar uiteindelijk als je de mindfulness technieken volhoud, zal je rust ervaren. Je merkt dan, dat alledaagse stress geen invloed meer op je heeft. Dat je makkelijker op veranderingen reageert. Je staat in je kracht.

 

Mindfulness technieken.

Er zijn verschillende soorten technieken om mindfulness te beoefenen. Zo zou je bijvoorbeeld heel gemakkelijk zelf kunnen beginnen, met bepaalde aandacht oefeningen.

 

aandacht richten

 

Oefen je aandacht bijvoorbeeld eens op een voorwerp. Ervaar het voorwerp. Probeer het voorwerp te voelen, ruiken, zien eventueel horen. Gebruik bij deze aandachtoefening al je zintuigen. Het lijkt simpel. Maar ervaar dan maar eens hoe snel je gedachten afdwalen.

 

mindfulness in Hongarije

Een andere oefening is om je aandacht te richten op je eigen lichaam. Ga maar eens zitten of liggen en voel bewust hoe jouw lichaam aanvoelt. Probeer bewust van boven naar beneden jou aandacht te richten. Hoe voelen je schouders, je armen en benen. Het je bepaalde spanningen in je spieren of pijn. Ga eens na hoe je je voelt. Heb je het warm of koud.

 

ademhalingstechnieken

 

Nog een methode is, om het ritme van je adem te volgen. Richt je aandacht eens op je adempatroon. Ervaar hoe het voelt om in te ademen en om vervolgens weer uit te ademen. Probeer je aandacht hier eens een paar minuten op te richten. Je zult ervaren dat het moeilijker is dan het lijkt.

 

yoga en mindfulness

 

Ook met het beoefenen van meditatie en yoga stimuleer je jezelf om mindfull te zijn. Daarnaast zijn er heel veel trainingen voor mindfulness te volgen. Je kunt zelfs online trainingen volgen voor mindfulness. Neem hiervoor eens een kijkje op deze site.

Advertenties

Laat een reactie achter