Mindful zijn brengt rust in je dagelijks leven.

mindful

Mindfulness.

Mindful zijn is goed voor mensen die blijven piekeren. Het brengt rust in je gedachten en je gevoelens.  Daarnaast zijn er nog vele andere voordelen die mindfulness je kunnen bieden.

Mindfulness is het bewust worden van je eigen gevoelens, reacties en gedragingen. Het is eigenlijk een oefening in aandacht. Dit houdt in dat je je aandacht richt op het hier en nu. Met dit herhaaldelijk te oefenen, word je je bewust van je eigen gevoelens. Mindfulness houd in, dat je probeert om aan je gevoelens geen oordeel te geven. Door het gewoon te ervaren. En dat ik behoorlijk lastig.

Mindfulness is makkelijker gezegd dan gedaan!

 

Mindful leven.

Wanneer je mindfulness beoefend is het belangrijk dat je observeert. Je staat stil bij je gevoelens en waarnemingen, zonder dat je daar een oordeel aan plakt van goed of fout.

Bij mindfulness gaat het om authenticiteit. Om te leven vanuit je hart en ziel. Niet vanuit je ego en zijn coping mechanismes.

Wanneer je mindful bent sta je open voor elke situatie. Bij mindfulness gaat het om openheid. Omarm alle momenten in je leven. Ontdek wat je van deze momenten kunt leren. En accepteer deze momenten.

Wanneer je mindfulness toepast in je leven richt je je op de situatie in het nu. Je ervaart de situatie hoe die is en reageer je op een bedachtzame manier. Niet volgens een automatische piloot. De dagelijkse handelingen probeer je bewust uit te voeren. Je maakt bijvoorbeeld met aandacht je bed op. Of je poetst je tanden heel bewust.

Bij mindfulness accepteer je de dingen die niet perfect zijn. Je bent liefdevol naar de mensen om je heen. Je vergeeft een ander en je eigen fouten.

 

zintuigen

 

 

Waarom mindfulness toepassen?

Waarom zou je mindfull leven? Mindfulness is een gezond alternatief voor destructieve gedachten en gevoelens. Het zou wel eens een antwoord kunnen zijn, hoe je een burn-out zou kunnen voorkomen.

Enkele positieve voordelen van mindfulness:

  • Verhoogd de empathie en compassie
  • Verhoogd het immuunsysteem
  • Vergroot het geluksgevoel en optimisme
  • Verbeterd de slaap
  • Verhoogd de focus en concentratie
  • Verlaagd stress en angst.

 

meditatie

 

 

Hoe begin je met mindfulness?

  • Vergeef je verleden. Accepteer wat er in het verleden is gebeurd. Leef in het heden en bedenk dat je iedere dag opnieuw kunt beginnen.
  • Laat je verwachtingen los. Wanneer je geen verwachtingen hebt, kun je ook niet gefrustreerd raken als het niet loopt zoals je dacht.
  • Focus op je ademhaling. Door je te concentreren op je ademhaling wordt je je bewust van het heden.
  • Merk op wat je zintuigen waarnemen en observeer het moment.
  • Oordeel niet over je gevoel of het moment en neem de dingen zoals ze komen.
  • Wees dankbaar voor het moment. Door dankbaar te zijn, accepteer je de situatie zoals die is. Het maakt je gelukkiger. Je leert de situatie hierdoor te bekijken vanuit een ander perspectief.
  • Reflecteer voordat je reageert. Hierdoor kies je bewust voor je reactie en handel je niet volgens je automatische piloot.
Advertenties

5 thoughts on “Mindful zijn brengt rust in je dagelijks leven.

  1. De belangrijkste les is aanvoelen voelen wat je lichaam doet in het dagelijks leven. Een goede oefening en een begin oefening is aanvoelen zonder te denken als je een voet voorwaarts plaatst en hoe je voet de grond raakt De hiel de volledige voet de tenen die je de volgende stap laten zetten.
    Fouten maakt men om ervan te leren maar pak jezelf niet of een ander op zijn fouten.
    En dan het mooiste aan mindful de rust vinden in het leven van alle dag.

    Aum Shanthi

  2. Dat reflecteren voordat ik reageer is een dagelijkse oefening. Kiezen voor een bewuste reactie en niet handelen op de automatische piloot. Gelukkig mag ik, wanneer ik naar huis reis, dat lekker gedachteloos doen. De buschauffeur doet de rest.

Laat een reactie achter