Een heerlijke ontbijt smoothie, om je metabolisme een boost te geven!

metabolisme smoothie

Geef je metabolisme een boost.

Deze heerlijke ontbijt smoothie is een goede start, om je dag mee te beginnen. De ingrediënten hebben eigenschappen om je stofwisseling te verhogen.  Zo geef je je metabolisme een kickstart.

 

Benodigdheden:

Om overheerlijke smoothies te maken heb je allereerst een blender nodig.

Ingrediënten:

  • Avocado (1 stuk)
  • Blauwe bessen (1 kopje)
  • Groene thee (1 kopje, sterke thee, afgekoeld)
  • Kwark magere (½ kopje)
  • Havermout (½ kopje)

Zet eerst een kop groene thee. Laat de thee trekken. Zorg dat je sterke thee ervan zet. Laat de thee afkoelen om te kunnen gebruiken. Doe de thee in de blender. Halveer de avocado en verwijder de pit. Schep de avocado leeg met een lepel in de blender. Voeg de bessen aan de blender toe. Mix eerst de grove delen fijn. Doe vervolgens de kwark en de havermout erbij.

Nu kan alles nogmaals gemixt worden met de blender. Begin op de laagste stand. Als alle bestanddelen grof gemalen zijn zet je de blender nog 1 minuut op de hoogste stand.

 

Avocado.

avocado

 

Een regelmatige lezer weet dat ik dol ben op avocado’s. Ik gebruik ze dan ook frequent in smoothies.

Avocado is een vrucht die groeit aan een avocado boom. De boom groeit in centraal Amerika, Afrika en Israël. De vrucht rijpt pas nadat deze is geplukt. Het vruchtvlees is heerlijk zacht en smeuïg wanneer de vrucht rijp is. Je kunt het hele jaar avocado’s kopen.

De avocado vrucht is rijk aan vetten. Gezonde vetten wel te verstaan. Gezonde vetten zijn de onverzadigde vetten. De vrucht kan wel 5 tot 23 gram olie bevatten per 100 gram vruchtvlees. Onverzadigde vetten hebben een gunstige invloed op het cholesterol gehalte.

Daarnaast bevat de avocado ook vezels, vitaminen en mineralen en eiwitten. De belangrijkste hiervan zijn kalium, magnesium, vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur.

 

Blauwe bessen.

blauwe bessen

 

Blauwe bessen worden ook wel superfood genoemd. De bes is rijk aan antioxidanten. Antioxidanten hebben een beschermende functie.

Blauwe bessen zijn rijk aan vitamine C en vitamine B1 en B2. Daarnaast bevatten blauwe bessen calcium en ijzer.

 

Groene thee.

groene thee

 

Groene thee bevat cafeïne. Een stof die het metabolisme versnelt. Groene thee bevat daarnaast antioxidanten die de ververbranding stimuleren.

Groene thee heeft een vocht afdrijvende werking. Drink daarom voldoende water om dit te compenseren. Bovendien raak je dan nog meer afvalstoffen kwijt.

 

Kwark (magere).

kwark

 

In magere kwark zitten veel eiwitten die langzaam worden afgegeven. Dat is goed voor het metabolisme. Eiwitten zijn goed voor de spieren. Daarnaast is kwark een goede bron van calcium wat zorgt voor sterke botten.

Bij magere kwark moet je wel opletten, dat er niet teveel suikers aan zijn toegevoegd.

 

Havermout.

havermout

 

Havermout is een goede bron van vezels, om je dag goed te beginnen. Het geeft je metabolisme een boost. Deze vezels hebben de eigenschap, om ook je LDL cholesterol te laten dalen. LDL cholesterol zijn de slechte cholesterol waarden. Door vezels toe te voegen aan je ontbijt stimuleer je ook de darmwerking. De vezels die in havermout zitten worden daarnaast langzaam verteerd. Hierdoor ontstaan er geen extreme glucose schommelingen in het bloed.

In havermout zit vitamine E, zink en seleen. Ook koper, ijzer, magnesium zijn in ruime mate aanwezig in haver. Haver bevat ook eiwitten. Wat weer goed is voor de spieren

Advertenties

Laat een reactie achter