Mediteren brengt vele voordelen. Dus waarom probeer je het nog niet?

mediterende vrouw

Mediteren is een perfecte manier om je stress te verlagen.

Mediteren is iets anders dan alleen maar stilzitten en niks doen. Wie mediteert kan voordelen ervaren op verschillende gebieden. Minder stress ervaren, meer zelfacceptatie, maar ook verlaging van de bloeddruk en tal van andere voordelen. Het wordt al vele jaren door heel veel mensen beoefend. Wie begint met mediteren kan een bepaalde rusteloosheid tijdens de meditatie ervaren. Maar naarmate je meer mediteert komt er een bepaalde rust over je. Je kunt bepaalde situaties beter aan. Kortom een perfecte aanvulling voor een gezond en gelukkig leven.

Wat is mediteren?

Als je mediteren opzoekt in het Van Dale woordenboek, dan krijg je de volgende uitleg:

me·di·te·ren (mediteerde, heeft gemediteerd) 1zich concentreren op zijn innerlijk; diep nadenken

me·di·ta·tie (de; v; meervoud: meditaties, meditatiën) 1overpeinzing, bespiegeling

Wanneer je mediteert dan focus je eigenlijk je aandacht. En dat is moeilijker dan het lijkt. Ons brein ontvangt en verwerkt namelijk duizenden ideeën en prikkels. Wanneer je mediteert kun je een andere bewustzijns toestand ervaren. Je bereikt met meditatie verschillende hersengolven. Afhankelijk van de soort meditatie oefening die je doet en hoe ervaren je bent. Er zijn verschillende vormen van muziek die je hierbij kunnen ondersteunen.

 

Verschillende bewustzijns stadia:

Hersengoven zijn kleine elektrische impulsen in de hersencellen. Dit kun je meten met een EEG-apparaat. De elektrische impulsen worden doorgegeven aan de naastgelegen cellen. Dit geeft een bepaalde golfbeweging weer op het apparaat. Hoe snel de impulsen gaan geeft een bepaalde hersengolf weer. In hertz uitgedrukt. Er zijn verschillende hersengolven.

neuronen en prikkeloverdracht
neuronen
  • Delta golven: Deze golven komen het meest voor tijdens de slaap. Ook tijdens een meditatie kun je delta golven bereiken. Al is hier wel enige oefening voor nodig om niet in slaap te vallen. 
  • Theta golven: Deze golven ontstaan voordat je in slaap valt. Het is een droomachtige, totaal ontspannen toestand. In deze meditatieve staat is het mogelijk om je geest te richten om je doelen te bereiken.
  • Alpha golven: Deze golven zijn aanwezig als je ontspannen maar toch bewust bent van je omgeving. Je kunt ook een meditatie in alpha staat bereiken. Bijvoorbeeld tijdens een wandeling in de natuur. In deze staat ben je meer in staat om te leren. 
  • Beta golven: Ontstaan tijdens ons actieve bewustzijn. Wanneer je actief bezig bent. In deze staat van bewustzijn is het moeilijk om te mediteren. Wel kun je met bepaalde muziek beta golven activeren. Dit kan je dan helpen om bv. Een lezing te geven.
  • Gamma golven: Deze golven ontstaan als je een verhoogde staat van bewustzijn bereikt. Met gamma golven bereik je volledige alertheid. Wanneer je bijvoorbeeld een helder inzicht krijgt.

Wil je meer weten over hersengolven kijk dan eens op deze site.

 

Wat zijn de voordelen van mediteren?

veranderende bewustzijns staat
veranderende bewustzijns staat

Er zijn vele voordelen die je kan ondervinden na het mediteren. De belangrijkste is dat het stress verlagend werkt. Je wordt minder prikkelbaar en gespannen. Langdurige stress veroorzaakt hoge spiegels van stress hormonen en heeft een negatief effect op ons immuunsysteem. Stresshormonen worden met meditatie verlaagd. Het kan bloeddruk verlagend werken en ook wordt je concentratie met meditatie verhoogd. Mediteren kan een positief effect hebben op creatieve vermogens. Je krijgt er nieuwe ideeën van. De lijst van voordelen is nog veel langer dan dit. Om de vele voordelen zelf te ervaren moet je het voor jezelf een uitproberen.

Wil je meer over meditatie weten? Kijk dan eens op de site van mark teijgeler.

 

Zijn er ook nog nadelen?

Mediteren is niet gevaarlijk. Wel kunnen bepaalde gevoelens naar voren komen tijdens een meditatie. Wanneer je deze gevoelens je aandacht geeft, zal je merken dat er een oplossing of acceptatie ontstaat.

 

Verschillende vormen van meditatie:

meditatie en aandacht
meditatie

Er zijn verschillende vormen van meditatie. Dat is heel fijn want er is er daardoor altijd een die bij je past. Je moet gewoon zelf gaan ervaren welke vorm van meditatie voor jou geschikt is.

De meeste vormen van meditatie kun je op basis van deze categorieën onderscheiden:

  • Mindfulness: Hier ligt de aandacht op bewustwording van het lichaam.
  • Geheugen: Bij deze vormen worden negatieve gedachten omgezet in positieve gedachten. 
  • Concentratie: Deze vormen van meditatie zijn gericht op het bereiken van een trance. Je bereikt dan een hogere concentratie. Je gedachten zullen hierbij afnemen.

Wil je beginnen met mediteren? Het kan altijd en overal. Zoek een rustig plekje uit, waar je ongestoord even kunt zitten. Neem een comfortabele houding aan en concentreer je eens alleen op je ademhaling. 1 adem tel in, een adem tel uit en dan een tel rust. Hou je aandacht op je ademhaling. Er zullen gedachten opkomen, maar probeer ze geen aandacht te geven. Hou dit vol. Na verloop van tijd worden de frequenties van passerende gedachten minder. Al met 5 minuten per dag mediteren kun je al de voordelen van mediteren ervaren. Dus waar wacht je nog op?

Advertenties

Laat een reactie achter