Een gezonde start van de lente.

De dagen worden weer warmer. Het is eindelijk lente geworden. Na deze lange winter, hebben we warmte nodig en een goede stoot vitaminen om het voorjaar met een schone lei te beginnen. Met dit recept voor een heerlijke lente smoothie, kun je je energie vergroten.

Benodigdheden

Om overheerlijke smoothies te maken heb je allereerst een blender nodig.

Ingrediënten

  • Avocado (1 stuk, vers)
  • Mango (1 stuk, vers)
  • Banaan (1 stuk, vers)
  • Cranberries ( 1 kopje, bevroren)
  • Frambozen ( 1 kopje, bevroren)
  • Water (200 ml)
  • Spirulina (1 theelepel)

 

Snij de avocado door de helft en ontdoe hem van z’n pit. Schep dan de avocado leeg in de blender. Schil de mango en snij het vruchtvlees met een mes van de pit af. Pel dan de banaan en doe dit bij de rest van de ingrediënten. Blend vervolgens alle verse ingrediënten met de blender.

Doe hierna de bevroren cranberries en frambozen in de blender. En voeg als laatste  nog een theelepel spirulina poeder toe.

Nu kan alles opnieuw gemixt worden met de blender. Begin op de laagste stand. Als alle bestanddelen grof gemalen zijn zet je de blender nog 1 minuut op de hoogste stand.

avocado

© Pixabay

Avocado

Avocado is een vrucht die groeit aan een avocado boom. De boom groeit in centraal Amerika, Afrika en Israël. De vrucht rijpt pas nadat deze is geplukt. Het vruchtvlees is heerlijk zacht en smeuïg wanneer de vrucht rijp is. Je kunt het hele jaar avocado’s kopen.

De avocado vrucht is rij aan vetten. Gezonde vetten wel te verstaan. Gezonde vetten zijn de onverzadigde vetten. De vrucht kan wel 5 tot 23 gram olie bevatten per 100 gram vruchtvlees. Onverzadigde vetten hebben een gunstige invloed op het cholesterol gehalte.

Daarnaast bevat de avocado ook vezels, vitaminen en mineralen. De belangrijkste hiervan zijn kalium, magnesium, vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur.

 

mango

© Pixabay

Mango

Mango is naast banaan de belangrijkste vrucht uit de tropen. Hier groeit de vrucht rijkelijk aan de mango boom.

In mango zitten veel vitaminen  en mineralen. 100 gram vruchtvlees is genoeg voor je dagelijkse portie vitamine C. Naast vitamine C bevat de mango vitamine A, B6 en vitamine E.

Kalium, magnesium, calcium, ijzer, koper en zink zijn de belangrijkste mineralen die de mango bevat.

 

banaan

© Pixabay

Banaan

De banaan is een heerlijke fruitsoort die een heerlijk romig karakter geeft aan je smoothie. Een banaan bevat eigenlijk weinig vitamine C vergeleken met ander fruit. Het bevat wel veel kalium, calcium, fosfor, magnesium vezels en zetmeel.

 

cranberries

© Pixabay

Cranberries

De cranberry wordt ook wel de veenbes genoemd. Een algemene bekendheid over deze bes is dat het een blaasontsteking kan voorkomen. De Cranberry bevat een stofje dat ervoor zorgt dat de E-coli bacterie niet aan de blaaswand kan hechten. De E-coli bacterie is een bacterie die voorkomt in de darm.

De cranberry is rijk aan vitaminen A, B1, B2, B3, B5, B6 en vitamine C. Daarnaast is de cranberry rijk aan kalium, calcium en magnesium.

 

frambozen

© Pixabay

Frambozen

Frambozen zijn het lekkerst in de zomer. Maar tegenwoordig kun je ze ook het hele jaar door in het vriesvak vinden. En dat is natuurlijk perfect voor een heerlijke smoothie. Frambozen bevatten veel kalium, calcium en magnesium. Daarnaast bevatten ze vitamine A en C.

 

spirulina

© Pixabay

spirulina

Spirulina poeder wordt gemaakt door gedroogde algen te verpulveren. Het poeder bevat eiwitten, vitamine B1, B2, B3, koper, ijzer, magnesium kalium en mangaan.

Spirulina helpt bij het verlagen van je cholesterol en je bloeddruk.

%d bloggers liken dit: