Energie voor je lichaam.

Koolhydraten, eiwitten en vetten leveren allemaal energie voor je lichaam. Om gezond te blijven heb je van allemaal een bepaalde hoeveelheid nodig.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn suikers, zetmeel en vezels. Het is de belangrijkste energieleverancier voor ons lichaam. De gezondheidsraad heeft aanbevolen dat 40 % tot 70 % van onze voedingsintake aan koolhydraten zou moeten bevatten om gezond te blijven.

Koolhydraten worden in het lichaam omgezet tot glucose. Glucose is een belangrijke brandstof voor het lichaam. Maar doordat glucose ook wordt opgenomen in het bloed, kan het glucose pieken veroorzaken.

Er zijn verschillende koolhydraten. Van de een gaat je bloedsuiker sneller stijgen dan de andere. Het is verstandig om de koolhydraten verdeeld over de dag in te nemen. Zo voorkom je hoge stijgingen van je bloedsuikerspiegel. Ook kun je beter koolhydraten innemen die langzaam worden vrijgegeven aan het bloed.

bruin brood goed voor koolhydratenvolkorenbrood

De koolhydraten kun je onderverdelen in verschillende groepen.

  • De enkel of meervoudige koolhydraten
  • De verteerbare of onverteerbare koolhydraten.

Enkelvoudig of meervoudige koolhydraten

Deze onderverdeling heeft te maken met de hoeveelheid suikermoleculen de koolhydraten bevatten.

De verteerbare of onverteerbare koolhydraten

Deze onderverdeling heeft e maken met of de koolhydraten worden opgenomen in het lichaam. Als ze niet door het lichaam worden opgenomen, verlaten ze het lichaam via de darmen. Maar dan hebben deze koolhydraten nog steeds een goed functie. Ze zorgen namelijk voor vezels voor de darmen.

graan

Betere bronnen van koolhydraten zijn volkoren en graan producten, peulvruchten, groente en fruit. Wees zuinig met zetmeel. Zetmeel zit in aardappelen. De suikers komen hieruit snel vrij.

Minder goede bronnen zijn frisdranken, snoep, vruchtensappen.

 

Eiwitten

Eiwitten zijn bouwstenen voor je lichaam. Ze zijn goed voor calorieën en aminozuren. Er zijn dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten. Een ander woord voor eiwit is proteïne.

eieren

Bronnen van dierlijke eiwitten zijn:vlees

  • Vlees
  • Vis
  • Melk
  • Kaas
  • Eieren

 

 

 

Bronnen van plantaardige eiwitten zijn:

  • Brood
  • Granen
  • Peulvruchten
  • Noten

Eiwitten heb je onder andere nodig voor spieropbouw, transport van stoffen in het bloed en herstel en opbouw van cellen in het lichaam. Daarnaast kunnen eiwitten ook worden omgevormd tot glucose, voor de verbranding.

 

Vetten

Vetten bevatten vitaminen, essentiële vetzuren en zijn een bron va energie voor het lichaam. Er zijn verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren. Verzadigd vet is de boosdoener van het verhogen van het LDL cholesterol. De onverzadigde vetten verlagen dit cholesterol juist.

Verzadigde vetten zijn vaak de dierlijke vetten. Maar ook boter is een verzadigd vet. Meestal hebben deze vetten een vaste vorm. Onverzadigde vetten vind je in plantaardige producten zoals noten, plantaardige oliën, maar ook in vis. Avocado’s zitten vol met onverzadigde vetten.

avocado

Daarnaast bestaan er ook nog transvetten. Deze vetten verhogen het LDL cholesterol. Wanneer dit cholesterol te hoog wordt, neemt de kans op hart en vaatziekten toe.

Wil je meer weten over gezonde voeding? Kijk dan een op het voedingscentrum.

%d bloggers liken dit: