Hardlopen op hete dagen.

Hardlopen is een intensive sport. En tijdens hete dagen wil je het liefst niet gaan. Omdat de warmte van de zomer je vaak moe en futloos maakt. Er zijn verschillende manieren om toch te gaan hardlopen. Het vereist op sommige punten wel wat wilskracht om toch te gaan. Maar als je eindelijk jezelf hebt overtuigd om toch te gaan, gebruik dan deze tips. Dat maakt je run veel aangenamer.

 

hydrateer

Zorg dat je genoeg gehydrateerd bent.

Voordat je gaat hardlopen drink je een half uur voor het hardlopen genoeg water. Bedenk hoe lang je wilt gaan lopen. Als je langer dan een half uur weg wilt blijven, moet je voor onderweg ook vocht meenemen. Probeer na een half uur even te stoppen om je hydratatie weer op peil te brengen.

Er zijn verschillende manieren om wat vocht voor onderweg mee te nemen. Kijk wat jij prettig vind om te dragen. Zo zijn er verschillende belts, die ruimte bieden voor een of twee flessen. Om onderweg snel op krachten te komen, zijn er ook verschillende fluids te koop. Deze zijn compact en makkelijk mee te nemen. Daarnaast vullen ze de verloren elektrolyten weer aan, zoals kalium, glucose en natrium.

 

zonsondergang

Loop op koele tijden.

Of te wel, ga niet op het heetst van de dag een rondje lopen. Het heetst van de dag is vaak rond 12 uur tot een uur of drie. Zet de wekker een keer iets vroeger, zodat je in de ochtend gelijk je loopje hebt gehad. Of wanneer je niet zo’n ochtend mens bent, zoals ik, avonds voor of na het eten. Zorg er wel voor dat je niet een te zware maaltijd neemt. Daar kun je echt last van krijgen. Probeer liever iets lichts te eten of ga voor het diner.

 

hardlopen en kleding

Draag geschikte kleding.

In de zomer of op hete dagen kun je het jezelf makkelijker maken door het dragen van geschikte kleding voor het hardlopen. Draag luchtige en lichte kleding. Er is speciale lichte synthetische kleding te koop. Probeer iets aan te trekken waar je je comfortabel bij voelt. Gebruik tijdens het lopen een pet. Dit beschermd je ogen en je hoofd tegen de felle zon. Smeer je daarnaast in met een geschikte zonnebrandfactor.

 

rustig lopen

Doe het rustig aan.

Ga niet voor de extremen. Doe het rustig aan. Loop in een rustiger tempo. Zo kun je ook nog genieten van al het moois om je heen. Luister naar je lichaam. Je lichaam zal sneller uitgeput zijn. Stop of wandel tussendoor, zodat je lichaam tijdens het lopen iets kan herstellen. Las eventueel onderweg een korte pauze in. Tijdens deze pauze kun je even iets drinken en je energie herpakken.

%d bloggers liken dit: