Een motivatie om hard te lopen. 

Het mooie weer is weer begonnen dus tijd om je loopschoenen weer tevoorschijn te halen. Het is heerlijk om weer te beginnen met hardlopen. Maar net zoals iedere start, is de motivatie om te beginnen met hardlopen vaak moeilijk op te brengen. Je kunt in het begin last hebben van je spieren en pezen. Maar ook last hebben van allerlei andere kleine kwaaltjes. Voordat je echt ritme krijgt in het sporten, is het lastig om je motivatie goed te houden. Hier volgen enkele tips om je motivatie weer op te krikken.

 

Tip 1: Zoek een loopmaatje.

loopmaatje

© Pixabay

Als je het moeilijk vindt om te gaan hardlopen, kan een loopmaatje uitkomst bieden. Samen sta je sterker. Wanneer jij het moeilijk hebt, kan je loopmaatje je door een moeilijke periode helpen. En natuurlijk ook andersom. Je pept elkaar onder het lopen op. En doordat je ook onder het lopen, het over van alles en nog wat hebt, ben je ineens verder gekomen dan je dacht. Je aandacht gaat dan naar het gesprek. Je werkt niet alleen aan je lichaam, maar ook aan je sociale kant.

 

Tip 2: Stel jezelf een doel.

doel en motivatie

© Pixabay

Door jezelf een doel te stellen kun je gemakkelijker gemotiveerd blijven. Stel haalbare doelen op. Met andere woorden leg niet de lat gelijk te hoog. Je behaald dan sneller je doel wat weer motiverend werkt.

 

Tip 3: Plan het hardlopen in je agenda in.

agenda motivatie

© Pixabay

Door een periode van je training in je agenda in te plannen heb je tijd genoeg. Er is altijd wel een uurtje in je agenda vrij. Plan dit uurtje zo’n 2 a 3 keer per week in. Dat is genoeg om fit te worden en te blijven. Maar ook genoeg om je spieren en gewrichten tussendoor te laten herstellen.

 

Tip 4: Lees over hardlopen.

lezen motivatie

© Pixabay

Door over hardlopen te lezen, kun je gemotiveerd blijven. Je wordt gemotiveerd van alle verhalen die je leest. Je ziet allerlei nieuwe outfits en schoenen, die je zeker wilt gaan uitproberen.

 

Tip 5: Zoek motiverende Pins op Pinterest.

pinterest

© Pixabay

Pinterest is de ideale media om gemotiveerd te worden en te blijven. Type maar eens hardlopen als zoekterm in en kijk dan maar eens wat voor Pins er allemaal voorbij komen. Ik weet zeker dat er zeker Pins tussen staan die jou ook motiveren. Je kunt een nieuw bord aanmaken om nieuwe Pins bij op te slaan. Dus waarom maak je er geen een aan voor het hardlopen. Het zal je in ieder geval kunnen helpen om gemotiveerd te raken.

 

Tip 6: Trakteer jezelf op een nieuwe outfit.

outfit

© Pixabay

Niks is vervelender dan kleding te dragen, waar je je eigenlijk niet zo prettig in voelt. Kleding kan te strak zitten of ervaren worden als niet lekker draagbaar. Door jezelf een outfit aan te meten waar je jezelf prettig in kunt voelen, wordt iedere training een stuk aangenamer. Je loopt er in ieder geval zelfverzekerder door als je er leuk uitziet.

 

Tip 7: Beloon jezelf bij het behalen van je doelen.

beloning motivatie

© Pixabay

Door bij ieder doel jezelf op iets te trakteren, wordt het een stuk leuker om je doelen te behalen. Je hebt motivatie om nieuwe doelen te maken. Je creëert hierdoor motivatie om te lopen. Je hoeft jezelf ook niet iedere keer op grote dingen te trakteren. Het kan ook iets kleins zijn. Het moet wel iets zijn waardoor je het de moeite waard vind om het te halen. Bijvoorbeeld een glas wijn, of een middag naar het museum. Doe iets wat je een goed gevoel geeft.

 

Tip 8: Geef variatie in je training.

variatie

© Pixabay

Door variatie in je training te hebben wordt het niet snel saai. Loop iedere training bijvoorbeeld een andere route. Heb variatie in je training. Doe eens een keer een andere training tussendoor. Probeer bijvoorbeeld eens een heuvelachtige route. Loop eens een route door het bos. Of ga expres een keer door de stad. Je kunt ook variatie aanbrengen met tempoverschillen. Zo wordt hardlopen echt leuk.

 

Tip 9: Loop op muziek.

muziek motivatie

© Pixabay

Met muziek wordt iedere training een stuk leuker. Iedereen vind andere muziek leuk. Dus loop ook op muziek die jij leuk vindt. Wordt jij enthousiast van Nederlandstalig? Dan moet je dat vooral opzetten tijdens het lopen. Ik hou zelf meer van een stevige beat. De beat geeft dan heerlijk mijn tempo aan van het lopen. Er zijn ook mensen die het fijner vinden o te lopen zonder muziek. Het kan ook heerlijk zijn om alle natuurgeluiden in je op te nemen. Doe waar je je goed bij voelt.

 

Tip 10: Houd je progressie bij.

app motivatie

© Pixabay

Door met een app je trainingsprogressie bij te houden, zie je hoe snel je vooruit gaat. Afhankelijk van wat voor type besturingssysteem je hebt kun je kiezen uit vele trainingsapps. Zo is er bijvoorbeeld Runkeeper of Looptijden. Maar er zijn er nog veel meer. Probeer er gewoon eens een paar op je telefoon te downloaden. En probeer dan zo voor jezelf te ontdekken welke voor jou het beste werkt. Er zijn apps waar je van alles tegelijk kunt bijhouden, zoals bijvoorbeeld wat je eet en hoeveel water je bijvoorbeeld drinkt. Maar er zijn ook apps die alleen je training bijhoud. Door gps worden afstanden en tijden bijgehouden. Hierdoor zie je in loop van de tijd je geboekte vooruitgang.

%d bloggers liken dit: