Goede voornemens laat je beter slagen met SMART.

voornemens

Goede voornemens?

Zoals ieder jaar, maken we weer nieuwe goede voornemens. Bij elk nieuwe jaar maken mensen goede voornemens. Goede voornemens zijn eigenlijk intenties om iets te veranderen wat je niet bevalt.

Enkele voorbeelden van goede voornemens zijn:

  • Afvallen en meer bewegen
  • Stoppen met roken
  • Minder alcohol drinken
  • Geld opzij zetten voor een doel
  • Schulden afbetalen
  • Meer tijd samen met familie

Sommige daarvan slagen, maar de meeste goede voornemens worden maar enkele weken volgehouden. Daarna vervallen we vaak weer in dezelfde oude patronen, waarvan we weten dat we ze eigenlijk niet willen. Hoe komt het dat we toch iedere keer weer terug vallen in onze oude ingesleten gewoonten? Ik zocht het uit en vond wat tips om ze beter te laten slagen.

 

2018
© Pixabay

Wees SMART

Goede voornemens worden vaak te vaag en vrijblijvend omschreven. Goede voornemens als afvallen en meer bewegen houden je focus niet vast! Je goede voornemen zijn hierbij al gedoemd te mislukken. Je voornemen is hier niet specifiek genoeg beschreven. Het mist getallen die je doel beschrijven, van hoe vaak en hoeveel en wanneer je graag dit getal wilt bereiken.

SMART
© Pixabay

Bij het maken van goede voornemens kun je hiervoor beter gebruik maken van SMART doelstellingen. SMART staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

 

Met een SMART doelstelling geef je aan wat je wilt bereiken. Maar ook op welke manier en wanneer. Door goede voornemens op een SMART manier te formuleren vergroot je dus je kans van slagen.

Specifiek

Dus wees specifiek. Omschrijf wat je goede voornemen is. Je kunt hierbij gebruik maken door antwoord te geven op W-vragen.

WAT?, WIE?, WAAR?, WANNEER?, WELKE?, WAAROM?.

  • Wat wil je bereiken?
  • Wie helpt je daarbij?
  • Waar ga je je doel bereiken?
  • Wanneer ga je je doel bereiken?
  • Welke subdoelen zijn belangrijk om je doel te halen?
  • Waarom wil je dit doel bereiken?

Meetbaar

Je goede voornemen moet meetbaar zijn. Je wilt kunnen controleren of je voornemen behaald is. Wil je bijvoorbeeld heel graag wat afvallen, dan is een weegmoment hierbij je controle. Neem in je voornemen dus je gewenste gewicht mee. Doordat je voornemen nu meetbaar wordt, is het veel makkelijker om je doelstelling te behalen.

Acceptabel

Jouw goede voornemen moet acceptabel zijn. Je goede voornemen moet goed voelen bij jezelf. Als je er niet achter staat kun  je beter er niet aan beginnen. Soms zijn voornemens te groot om in een keer uit te voeren. het kan zijn dat je hierdoor al gelijk het idee krijgt, dat je dat toch niet kunt bereiken. Is dit het geval, dan kun je je voornemen iets aanpassen, door kleinere stappen te verwoorden. Die kleinere stappen naar het grotere doel zijn veel realistischer. Daarnaast zijn kleinere doelstellingen makkelijker te behalen. Hierdoor raak je sneller gemotiveerd om de volgende stap naar dat grote doel te zetten.

Realistisch

Wees realistisch! Je wilt graag een reële doelstelling. Binnen een jaar kun je nooit een miljonair worden, tenzij je een loterij wint. Je doel moet ook niet te makkelijk te behalen zijn. Anders kun je je interesse verliezen. Hou daarnaast rekening met onverwachte gebeurtenissen. Belangrijk is om gemotiveerd te blijven om te bereiken wat je wilt.

Tijdgebonden

Als laatste is een goed voornemen tijdgebonden. Wanneer begin je met je goede voornemen, wanneer is je goede voornemen bereikt. Een duidelijk voornemen heeft dus een start en een stopdatum.

 

goede voornemens
© Pixabay

3 thoughts on “Goede voornemens laat je beter slagen met SMART.

Laat een reactie achter