Gelukkig zijn.

Eigenlijk willen we allemaal gelukkig zijn en streven we dit ook allemaal na. Allemaal op onze eigen manier en geen van die manieren is beter of slechter. Met mindfulness, vind je geluk in het volledige bewuste moment in het hier en nu.

 

multitasking

© Pixabay

 

Multitasking.

De ervaring in mijn leven, leert me, dat ik veel dingen doe op de automatisch piloot. En ik denk dat dit voor veel mensen net zo gaat. Het leven gaat nou eenmaal zo snel en we hebben zoveel te doen, dat multitasking nou eenmaal handiger lijkt. Maar tijdens dit multitasking malen je gedachten verder. Je bent namelijk constant aan het switchen tussen handelingen. Hierdoor gaan je gedachten van hot naar her. Er zit geen structuur meer in het denken. Hierdoor ga je piekeren en ervaar je onrust.

Door mindfulness toe te passen, neem je de tijd om met je aandacht even in het hier en nu te komen. Je komt uit je doe flow in de zijn flow.

 

mindfulness

© Pixabay

 

Mindfulness.

Mindfulness staat vrij vertaald voor drie dingen:

  • Bewustzijn: Met ons bewustzijn zijn we in staat om in het hier en nu te leven. We kunnen er bewust voor kiezen om dit te doen. Bij mindfulness word je je bewust van je handelingen of van het moment.
  • Aandacht: Met onze aandacht kun je je gericht ergens op richten. Tijdens mindfulness word de aandacht getraind.
  • Herinnering: Door je te herinneren dat je je aandacht op het hier en nu moet richten word mindfulness getraind. Met herinnering train je je opmerkzaamheid.

 

happy

© Pixabay

Gedachten.

Gedachten zijn onvermijdelijk en we hebben ze allemaal en continu. Door mindfulness toe te passen, word je bewust wat je gedachten zijn. Probeer vandaag maar een heel bewust je eigen gedachten te volgen. En let dan op deze dingen:

  • Let op je eigen gedachten. Probeer eens een dag alleen maar positief over jezelf te denken. Laat dus geen negatieve gedachten toe. Merk je bij jezelf een negatieve gedachte? Stop dan die gedachte en probeer om die gedachte te veranderen in iets positiefs.
  • Gedachten komen en gaan. De hele dag door. Besef dat elke gedachte die je hebt, ook de negatieve, weer weggaan. De gedachten die je hebt zijn van jou. Ze zijn gekleurd door opvoeding, media en andere externe factoren. Gedachten zijn niet gebaseerd op feiten.
  • Besef dat je gedachten en gevoelens hebt. Je bent niet je gedachten en gevoelens.

Door dit vaker te oefenen, zal je merken dat je steeds makkelijker je gedachten kunt sturen. Als je steeds vaker positieve gedachten traint, leer je zelf gelukkig te zijn.

%d bloggers liken dit: