Een feestelijke en gezonde smoothie voor de feestdagen.

feestelijke smoothie

Een gezonde smoothie voor de feestdagen.

Met de feestdagen in het vooruitzicht, vandaag een feestelijke smoothie. Deze smoothie is daarnaast ook nog supergezond. Ben benieuwd hoe die jullie zal smaken!

 

Benodigdheden.

Om overheerlijke smoothies te maken heb je allereerst een blender nodig.

 

Ingrediënten.

Voor het rode gedeelte:

  • Aardbeien (kopje bevroren)
  • Cranberries (kopje bevroren)
  • Granaatappel (kopje bevroren)
  • Water (150 ml)

Voor het groene gedeelte:

  • Avocado (vers)
  • Spinazie (2 kopjes bevroren)
  • Munt (handvol verse of bevroren blaadjes)
  • Water (100 ml)

 

Werkwijze.

Maak afzonderlijk het rode en het groene gedeelte klaar. Begin met het water in de blender te doen. Vul dan de blender met de bevroren groente en fruit van de desbetreffende kleur. Wanneer je een gladde massa hebt gekregen, giet je beide kleuren smoothies, in een andere kan.

Nu kan het opbouwen van de smoothie beginnen. Pak een groot glas voor je smoothie. Voor een feestelijk effect kun je de rand van het glas met suiker bekleden. Maak de rand van het glas iets vochtig met water. Doop dan de rand van het glas in de suiker. De suiker blijft hierdoor plakken en heeft een super feestelijk effect.

Vul dan het glas met een laagje groene smoothie. Doe dan een laagje rode smoothie. Bouw het glas op door afwisselend groen en rood te gebruiken. Vul de smoothie tot net onder de rand. Vul het glas aan met een feestelijk rietje en smullen maar!

 

aardbeien

 

Aardbeien.

Aardbeien zijn heerlijke vruchten die zomers veel gegeten worden. Aardbeien zitten boordevol vitamine C. En de calorie inname van aardbeien is laag. Per 100 gram aardbeien zitten 29 calorieën.  Aardbeien bevatten ook veel kalium, calcium, fosfor en magnesium.

 

cranberries

 

Cranberries.

Cranberries zitten boordevol vitamine C. in een ons cranberries zit 22% van onze dagelijkse dosis vitamine C. Cranberries bevatten naast vitamine C ook Vitamine E, B5, B6 en E. Daarnaast zijn cranberries rijk aan mangaan, koper en ijzer.

In cranberries zitten ook fytonutriënten. Dit zijn stoffen die ons lichaam ondersteunen. De fytonutriënten die in cranberries zitten, zijn goed voor blaas en urinewegen.

 

granaatappel

 

Granaatappel.

De granaatappel is een vrucht die allemaal rode pitjes bevat. De pitjes kun je eten en bevatten veel vitaminen. Het witte vruchtvlees is niet eetbaar en smaakt erg bitter.

De granaatappel bevat kalium, calcium, magnesium en vitamine C. De granaatappel bevat ook polyfenolen. Dit zijn krachtige antioxidanten.

 

avocado

 

Avocado.

Avocado is een vrucht die groeit aan een avocado boom. De boom groeit in centraal Amerika, Afrika en Israël. De vrucht rijpt pas nadat deze is geplukt. Het vruchtvlees is heerlijk zacht en smeuïg wanneer de vrucht rijp is. Je kunt het hele jaar avocado’s kopen.

De avocado vrucht is rij aan vetten. Gezonde vetten wel te verstaan. Gezonde vetten zijn de onverzadigde vetten. De vrucht kan wel 5 tot 23 gram olie bevatten per 100 gram vruchtvlees. Onverzadigde vetten hebben een gunstige invloed op het cholesterol gehalte.

Daarnaast bevat de avocado ook vezels, vitaminen en mineralen. De belangrijkste hiervan zijn kalium, magnesium, vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur.

 

spinazie

 

Spinazie .

Spinazie is heerlijk in smoothies. Ik voeg spinazie bijna aan al mijn smoothies toe. De vezels die in spinazie zitten zijn heel goed voor je darmen. Spinazie bevat veel ijzer. Meer dan in de meeste andere groenten. Naast ijzer is spinazie rijk aan kalium, calcium, fosfor en magnesium.

De belangrijkste vitaminen in spinazie zijn A, B1, B2, B3, B6 en vitamine C.

 

munt

 

Munt

Muntbladeren geven een heerlijke frisheid aan je smoothie. Daarnaast zijn muntbladeren goed voor je spijsvertering. Het bevorderd de spijsvertering en maakt je spijvertering rustig. Maag en darmklachten kunnen met munt worden verzacht.

One thought on “Een feestelijke en gezonde smoothie voor de feestdagen.

Laat een reactie achter