Meditatie en hersenfuncties.

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar meditatie en hersenfuncties.  Daaruit blijkt dat er tijdens meditatie verschillende hersencentra betrokken zijn. Wanneer je regelmatig mediteert leggen deze gebieden verbindingen met elkaar aan. Waardoor het makkelijker bv wordt om met bepaalde stressvolle situaties om te gaan.

 

mindfulness meditatie

© Pixabay

Verbeterde onderzoekstechnieken.

Door verbeterde onderzoektechnieken die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld, is het mogelijk geworden om beter inzicht te krijgen in de hersenen. Zo heeft de opkomst van de MRI scan en het EEG onderzoek veel meer inzichtelijk gemaakt. De neurowetenschap is daardoor steeds meer te weten gekomen. De afgelopen jaren is er dan ook veel onderzoek gedaan naar meditatie.

Er blijken meerdere hersencentra betrokken te zijn tijdens meditatie.

  • Sulcus frontalis superior en de Sulcus intraparietalis: voor het richten van de aandacht
  • Dorso-laterale prefrontale cortex: registreert of de aandacht verdwijnt
  • Ventro-laterale prefrontale cortex: zorgt dat gedachten niet achter elke prikkel aangaan en remt de angst- en pijncentra
  • Visuele cortex: verbindt de aandacht met bijvoorbeeld een beeld

(bron Wikipedia)

 

hersenfuncties

© Pixabay

Gemeten hersen golven tijdens meditatie.

Hersengoven zijn kleine elektrische impulsen in de hersencellen. Dit kun je meten met een EEG-apparaat. De elektrische impulsen worden doorgegeven aan de naastgelegen cellen. Dit geeft een bepaalde golfbeweging weer op het apparaat. Hoe snel de impulsen gaan geeft een bepaalde hersengolf weer. In hertz uitgedrukt. Er zijn verschillende hersengolven die kunnen worden bereikt met meditatie.

 

  • Delta golven: Deze golven komen het meest voor tijdens de slaap. Ook tijdens een meditatie kun je delta golven bereiken. Al is hier wel enige oefening voor nodig om niet in slaap te vallen.
  • Theta golven: Deze golven ontstaan voordat je in slaap valt. Het is een droomachtige, totaal ontspannen toestand. In deze meditatieve staat is het mogelijk om je geest te richten om je doelen te bereiken.
  • Alpha golven: Deze golven zijn aanwezig als je ontspannen maar toch bewust bent van je omgeving. Je kunt ook een meditatie in alpha staat bereiken. Bijvoorbeeld tijdens een wandeling in de natuur. In deze staat ben je meer in staat om te leren.
  • Bèta golven: Ontstaan tijdens ons actieve bewustzijn. Wanneer je actief bezig bent. In deze staat van bewustzijn is het moeilijk om te mediteren. Wel kun je met bepaalde muziek bèta golven activeren. Dit kan je dan helpen om bv. Een lezing te geven.
  • Gamma golven: Deze golven ontstaan als je een verhoogde staat van bewustzijn bereikt. Met gamma golven bereik je volledige alertheid. Wanneer je bijvoorbeeld een helder inzicht krijgt.

mediteren

© Pixabay

Effecten van meditatie.

Tijdens de meditatie zijn er ook veranderingen in de bloeddruk en het hartritme. Het hart gaat langzamer kloppen en de bloeddruk daalt iets. De aanmaak van adrenaline en stresshormonen nemen af. Het onderzoek, The neuroscience of mindfulness meditation, door Yi-Yuan Tang, Britta K. Hölzel, & Michael I. Posner, stond in Nature Reviews Neuroscience volume 16 van 10 April 2015. De belangrijkste effecten van mindfulness meditatie waren, volgens dit onderzoek, onder andere:

  • vergroot de aandacht.
  • verbetert de emotie regulatie.
  • vermindert stress.
  • Verbeterd zelfbewustzijn.
  • Veranderingen in de hersenstructuur.
  • een gezonde geest en verhoogd welbevinden.

Al met 5 minuten per dag mediteren kun je al de voordelen van mediteren ervaren. Dus waar wacht je nog op?

%d bloggers liken dit: