Kurkuma.

Kurkuma is een specerij, wat voornamelijk wordt gebruikt in de Indiase keuken. Het geeft een hele mooie, gele kleur aan gerechten. De laatste tijd is kurkuma veel in de belangstelling gekomen. Er worden namelijk tal van positieve eigenschappen aan kurkuma toegekend. Die worden toegekend aan de curcuminoïden die in kurkuma voorkomen. Via mijn vriendin van Equine motion, kwam ik in contact met kurkuma. Daardoor ben Ik dieper in de materie achter kurkuma gedoken. Daarover kunnen jullie in dit blog meer lezen.

 

specerij

© Pixabay

 

Andere namen voor kurkuma.

Kurkuma heeft meerdere namen waaronder ze bekend is. Zo wordt het ook wel geelwortel, koenier of koenjit, tumeric of tarmeric genoemd. Van de plant, curcuma longa, wordt de wortel gebruikt. Die wordt meestal vermalen tot poeder, omdat dit makkelijker in gerechten te verwerken is. Je kunt kurkuma aan zijn mooie gele kleur herkennen. De plant is familie van gember.

De smaak van kurkuma is licht bitter en een tikje spicy. Maar toch heeft kurkuma een lichte smaak in een gerecht. Je zal een smaak er niet snel mee bederven, als je iets teveel ervan gebruikt. Eigenlijk kun je het specerij in bijna elk gerecht verwerken. Kurkuma wordt, vanwege zijn mooie gele kleur, ook als verfstof of kleurstof gebruikt.

 

turmeric

© Pixabay

 

Positieve verhalen over kurkuma.

Ook is het de laatste jaren (in de westerse wereld), meerdere malen positief in het nieuws gekomen. Uit meerdere onderzoeken, zijn namelijk verschillende positieve eigenschappen aangetoond. Iets wat ze in India natuurlijk allang wisten. Want in de ayurveda wordt kurkuma al heel lang gebruikt vanwege die positieve eigenschappen.

 

kurkuma caps

© Pixabay

 

De werkzame bestanddelen.

De werkzame bestanddelen uit kurkuma, die voor die positieve eigenschappen zorgen, zijn curcuminoïden. In wetenschappelijke studies gebruiken ze vaak deze stoffen in grote concentraties en hoeveelheden. Vaak 1 tot 4 gram curcumine.  Omdat in het gemalen kruid maar ongeveer 3 % curcuminoïden zitten, kun je hiervoor beter een geconcentreerd preparaat innemen.

Daarnaast is de opneembaarheid van deze curcuminoïden een probleem. Neem je deze stoffen namelijk in zonder enige toevoeging, dan is de opneembaarheid onvoldoende. Het meeste van deze stoffen worden gewoon weer uitgescheden via de ontlasting zonder iets gedaan te hebben. Curcuminoïden moeten dus samen met andere stoffen worden ingenomen om een betere werking te krijgen. Zo kan bv peperine uit zwarte peper of vetten, voor een betere opneembaarheid zorgen. Kurkuma kun je beter niet gebruiken als je bloedverdunners gebruikt.

 

curcuminoïden

© Pixabay

 

Wetenschappelijk onderzoek en curcuminoïden.

Kurkuma is een sterke antioxidant. Daarnaast verhoogt het de lichaamseigen antioxidanten. Curcuminoïden zijn ontstekingsremmend en kunnen net als gember  pijnklachten verminderen.

Het kan helpen om alzheimer te verminderen of tegen te gaan. De neurotransmitters in het brein worden weer gestimuleerd en aangemaakt onder invloed van curcuminoïden. Wil je nog een uitgebreidere uitleg over kurkuma en zijn positieve eigenschappen? Kijk dan eens op deze site.

%d bloggers liken dit: