Havermout als goede start.

Havermout is een gezonde bron van voeding. De koolhydraten die in de havermout zitten, worden langzaam afgegeven aan de bloedsomloop. Hierdoor krijg je niet enorme suikerschommelingen in het bloed. Daarnaast is havermout rijk aan magnesium, fosfor en vitamine B1 en vezels. Havermout kun je dus prima nemen om je dag mee te beginnen.

Deze keer maak ik met havermout een bananenbrood. Wanneer je dit in het weekeind maakt, kun je de hele week van dit heerlijke ontbijt genieten. En ‘s ochtends ben je hierdoor lekker snel klaar. Ideaal voor de langslaper en de moeilijke opstarter, zoals ik.

Voorbereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden. En vet een cakevorm in. Leg eventueel een bakpapiertje in je cakevorm, zodat de cake er later makkelijk uit te halen is.

banaan

© Pixabay

Ingrediënten:

Beslag:

  • Havermout (400 gram)
  • Water (400 ml)
  • Bananen (3 stuks)
  • Bakpoeder (2 theelepels)
  • Kaneel (2 theelepels)
  • Eieren (4 stuks)
  • Honing (4 eetlepels)
  • Zout (theelepel)

Vulling:

  • Noten gemengd naar keuze (75 gram)
  • Rozijnen (75 gram)
  • Blauwe bessen of cranberries (kopje)

 

havermout banaan

© heyesther

Bereiding:

Doe de havermout en de droge ingrediënten in een mixer en meng deze ingrediënten goed door elkaar. Doe vervolgens de honing, de eieren en het water erbij en roer goed door. Pel de bananen en prak ze met een vork even fijn. Doe de geprakte bananen en de rest van de beslag ingrediënten dan erbij en mix dit geheel tot een fijn beslag.

Maak de noten fijn met een mes en voeg dit dan, met de rozijnen en blauwe bessen, toe aan het beslag. Roer nu met een spatel de vulling luchtig door het beslag.

Giet dan het beslag in de ingevette cakevorm. Ze de vorm in het midden van de oven. Bak de cake dan 50 minuten in de voorverwarmde oven. Voordat je de cake in plakjes snijdt moet je deze eerst goed late afkoelen.

Geniet van je heerlijk verantwoorde (snel klaar) ontbijt.

%d bloggers liken dit: