Met deze 6 yoga oefeningen, vind je moeiteloos je balans.

balans

Yoga voor balans.

Na de vakantie, is het lastig, om weer wat routine te krijgen je leven. Het duurt een week of een paar dagen, voordat je het ritme weer hebt. Deze week dus een aantal yoga oefeningen, die je helpen om (weer) in balans te komen. Zodat je vol goede moed, er weer een jaar tegenaan kunt!

 

Tafel houding – table top.

tafel houding

 

De table top is de tafel houding.

  • Begin de houding door te knielen.
  • Leun voorover en plaats je handen voor je op de vloer.
  • Leun dan voorover op handen en knieën.
  • Plaats je schouders boven je handen en je heupen boven je knieën.
  • Spreid je vingers op de grond
  • Hou je hoofd in een neutrale positie.
  • Hou de houding aan zolang het prettig aanvoelt.

Half balancing table.

balanced table

 

Deze oefening zorgt voor een sterke onderrug, benen schouders en buikspieren. Daarnaast leer je met deze oefening je balans te vinden.

  • Begin op je handen en voeten, net zoals in de tafel.
  • Je schouders blijven boven je handen en je heupen blijven boven je knieën.
  • Bij een inademing til je je rechterbeen van de vloer. Hierbij strek je hem uit totdat je been in een horizontale positie komt met je rug. Strek je tenen hierbij uit.
  • Doe je linkerarm naar voren, en breng die in lijn met je rug.
  • Hou je heupen en schouders precies boven je handen en knieën. Dit vergt kracht.
  • Hou deze pose een aantal ademhalingen vol.
  • Bij een uitademing plaats je je knie weer op de mat onder je heup.
  • Hou de tafelhouding een paar tellen vast.
  • Vervolg dan de oefening met je linker been.

Kat houding – (Majaryasana).

Klik hier voor een afbeelding op Pinterest.

Deze oefening strekt de nek en de bovenste rugwervels. Dit is een goede oefening om stress los te laten.

  • Begin op je handen en voeten, net zoals in de tafel.
  • Zorg ervoor dat je handen direct onder je schouders staan. Je heupen komen boven je knieën.
  • Adem uit en maak je rug bol door je buik in te trekken.
  • Trek je buik in. Zorg ervoor dat je je handen stevig in de mat duwt.
  • Hou deze houding een aantal ademhalingen aan.
  • Laat dan bij een inademing je weer in de neutrale positie komen.

Koe houding – (Bitilasana).

Klik hier voor een afbeelding op Pinterest.

De koe is een goede stretch oefening voor het middelste gedeelte van de rug, schouders en buik.

  • Begin weer op handen en voeten, als in de tafel oefening.
  • Je schouders blijven boven je handen en je heupen blijven boven je knieën.
  • Bij een inademing trek je je rug hol. Je duwt je hoofd en staartbeen hierbij zo ver mogelijk in de lucht.
  • Kijk recht vooruit of naar het plafond.
  • Hou deze houding een paar ademhalingen aan.
  • Laat dan bij een uitademing je weer in een neutrale positie komen.

Kind houding – (Balasana).

kind houding

 

Deze oefening ontspant lichaam en geest en helpt stress te verminderen. Het stretcht de onderrug en heupen en helpt spanningen in de schouders te verminderen.

  • Vanuit de tafelpositie begin je deze asana.
  • Bij een uitademing ga je met je billen op je voeten zitten.
  • Je handen houd je hierbij op dezelfde plaats. Ze strekken zich vooruit op je op de grond.
  • Plaats je voorhoofd op de grond.
  • Hou deze houding vast zolang het prettig voelt.

 

Neerwaartse hond – (Adho mukha svanasana).

neerwaartse hond

 

Deze oefening zorgt voor een goede stretch van de rug, borst en schouders en benen. Het maakt het bovenlichaam weer krachtig.

  • Deze oefening begint in kind houding .
  • Strek je handen vooruit.
  • Bij een uitademing zet je je voeten plat neer op de grond en duw je billen naar het plafond.
  • Zet je vingers in spreidstand op de grond.
  • Duw je billen verder naar het plafond en laat je hoofd ontspannen hangen.
  • Hou deze houding een paar ademhalingen vast.
  • Kom dan weer terug en de kind houding.

Heb je de smaak te pakken gekregen? Wil je dolgraag meer Asana’s oefenen? Kijk dan eens op deze site.

Advertenties

2 thoughts on “Met deze 6 yoga oefeningen, vind je moeiteloos je balans.

Laat een reactie achter