3 Grondoefeningen om je rug sterker te maken.

grondoefeningen voor de rug.

De kwetsbaarheid van je rug.

Je rug is kwetsbaar en heeft in de loop van je leven genoeg te lijden. Tijdens mijn tienerjaren en ook toen ik startte in de verpleging is met dat jaren verteld. Toen dacht ik altijd, “zal wel”. Maar nu ik 42 ben weet ik beter. Je rug is inderdaad erg kwetsbaar. Vooral in een beroep waarin je veel moet tillen is de dagelijkse belasting op je rug fors. En na een aantal jaren ga je dat merken.

 

Om je rug in balans te houden, is het vooral belangrijk om je buikspieren te trainen. Bij sterke buikspieren en schuine buikspieren staat je rug meer in z’n natuurlijke houding. Voor meer buikspieroefeningen kun je hier kijken op mijn andere blogpost.

 

 

Voor sommige grondoefeningen voor de rug is een dumbell handig. Heb je geen in huis dan kun je voor het gewicht iets gebruiken uit de keuken. Bv. een pak melk. Gebruik je fantasie.

 

Dumbell row:

dumbell row

Leun met je linkerknie  en linkerhand op een bankje. Zet je rechterbeen recht ernaast. In je rechterhand hou je een dumbell vast. Hou je arm gestrekt omlaag. Trek dan je rechterarm in. Zorg dat je bovenarm in een lijn komt met je rug. Laat dan je arm weer zakken. Herhaal je oefening 8 x. Draai je dan om voor de andere kant. Herhaal in 3 sets.

 

 

Rug extentie:

Deze oefening is een fijne oefening die iedereen kan uitvoeren. Voor deze oefening ga je op je buik liggen met je handen naast je lichaam. Lift op een uitademing je voeten en je bovenlichaam van de grond. Hou de extensie als je kunt een paar seconden vast. Herhaal de oefening 8 x in 3 sets.

 

Superman:

Ga op handen en knieën zitten. Hou je handen onder je schouders en je knieën onder je heupen. Hou hierbij je rug recht. Op een uitademing doe je je rechterarm naar voren en je linkerbeen naar achter gestrekt omhoog. Hou een tel vast en kom terug in de uitgangspositie. Doe hetzelfde met je linkerarm en rechter been. Hou een tel vast en kom weer terug in de uitgangspositie. Herhaal de oefening 8 x in 3 sets

 

Wil je graag meer oefeningen doen voor een sterkere rug. Kijk dan eens op deze site. Er staan veel oefeningen met video instructies. Echt de moeite waard.

Advertenties

2 thoughts on “3 Grondoefeningen om je rug sterker te maken.

Laat een reactie achter