Herstellende smoothie met watermeloen.

Herstellende smoothie met watermeloen.

Herstellende smoothie

Deze herstellende smoothie is heerlijk na een training of herstel na ziekte of verkoudheid. Het is een heerlijk frisse smoothie met watermeloen die je laat watertanden. Door de Griekse yoghurt krijg je een romige smaak. De eiwitten die in Griekse yoghurt zitten helpen weer bij herstel.

Wanneer probeer jij deze heerlijke smoothie?

 

Benodigdheden

Om overheerlijke smoothies te maken heb je allereerst een blender nodig.

Ingrediënten

  • Watermeloen 3 kopjes (bevroren)
  • Banaan
  • Frambozen 1 kopje (bevroren)
  • 1 el. Honing
  • 1 tl. Chia zaad
  • Griekse yoghurt 1 kopje

Doe eerst de watermeloen, frambozen en de banaan in de blender. Vervolgens voeg je de honing, chia zaad en de Griekse yoghurt toe.

Nu kan alles gemixt worden met de blender. Begin op de laagste stand. Als alle bestanddelen grof gemalen zijn zet je de blender nog 1 minuut op de hoogste stand.

Watermeloen

watermeloen

Watermeloen is rijk aan veel vocht. Het bestaat voor zo’n 95% uit water. Maar watermeloen bevat ook veel kalium en vitamine A. Daarnaast zit er ook nog calcium, magnesium en vitamine C in watermeloen.

 

Banaan

banaan

De banaan is een heerlijke fruitsoort die een heerlijk romig karakter geeft aan je smoothie. Een banaan bevat eigenlijk weinig vitamine C vergeleken met ander fruit. Het bevat wel veel kalium, calcium, fosfor, magnesium vezels en zetmeel.

 

Frambozen

frambozen

Frambozen zijn het lekkerst in de zomer. Maar tegenwoordig kun je ze ook het hele jaar door in het vriesvak vinden. En dat is natuurlijk perfect voor een heerlijke smoothie. Frambozen bevatten veel kalium, calcium en magnesium. Daarnaast bevatten ze vitamine A en C.

 

Honing

honing

Honing is een zoete substantie die gemaakt wordt door honingbijen. Het bevat kalium, calcium, magnesium en wat vitamine C. Daarnaast is honing is een natuurlijk antibioticum. Je kunt uit veel verschillende soorten honing kiezen. Elke soort heeft weer een andere smaak. Gebruik gewoon een smaak die je lekker vindt.

 

Chia zaad

chia zaad

Chia-zaad is rijk aan omega 3 vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren. Daarnaast is chia-zaad een rijke bron van eiwitten en vezels. Chia-zaad werd 4000 jaar geleden al gebruikt door de Azteken.

Daarnaast bevat chia-zaad ook calcium, fosfor, kalium en mangaan. Chia-zaad kan wel tot 7 x haar gewicht aan vocht opnemen. Hierdoor passeert het voedsel makkelijker door de darm.

 

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt bevat wel iets meer vetten dan normale yoghurt. Maar in Griekse yoghurt zitten ook veel eiwitten. Daarnaast heeft Griekse yoghurt een heerlijk romige smaak.

DIY: Muur schilderij van fotobehang.

DIY: Muur schilderij van fotobehang.

Schilderij met fotobehang.

Voor de wand boven de bank zocht ik al heel lang naar een leuk idee. Ik wilde graag een groot schilderij met een natuurlijke afbeelding. De afbeelding moest zo’n 3,5 meter lang zijn. Maar waar vind je nou zoiets? Ik hou wel van schilderen, maar natuurlijke landschappen zijn niet mijn ding.

Ik besloot om een eigen schilderij te maken met fotobehang. Met dit stappenplan kun jij dit ook maken. Het is heel simpel.

 

Benodigdheden:behang inlijmen

  • Latjes
  • Hout
  • Fotobehang in een afmeting die je wilt
  • Behangplaksel
  • Plamuur
  • Houtlijm
  • Spijkers
  • Pluggen
  • Schroeven
  • Boormachine
  • Raamtrekker
  • vachtroller en verfbakje

 

 

Stap 1: Het maken van een frame.

Kijk eerst op de verpakking van het fotobehang naar de exacte afmetingen van het behang. Maak in die afmetingen ook het frame. Maak eerst een lijst van de latjes in de afmeting die je nodig hebt. Zorg voor extra stevigheid door extra latjes in het frame toe te voegen.

 

Stap 2: Het maken van de achterwand.

Zaag de platen hout op maat van het frame. Wanneer je dit niet in een keer kunt maken, doe dit dan in delen. Plak de platen met houtlijm op het frame. Spijker het frame op de platen. Laat dan de gehele achter plaat drogen.

 

Stap 3: Hang de plaat op.

Bepaal waar de plaat moet komen. Boor gaten op de plekken waar ze moeten komen. Doe de pluggen in de muur en schroef de plaat aan de muur.

wandplaat

 

Stap 4: Werk de naden weg.

geschuurde wandplaat

Zorg dat alle naden worden weggewerkt met plamuur. Eventueel moet je dit herhalen, omdat de plamuur indroogt en iets krimpt. Na het drogen van de tweede laag moet je de naden schuren. Anders zie je dit in het behang terug.

 

Stap 5: Fotobehang aanbrengen.

Maak een hoeveelheid behangplaksel aan. Bepaal het midden van de plaat. Zet hier eventueel met een liniaal een streep. Leg de afbeeldingen van het fotobehang op de goede volgorde. Begin met de middelste afbeelding.

behang invouwen

Smeer de achterzijde van de afbeelding in met behangplaksel en laat het even inwerken. Vouw het behang heel losjes in 3 delen op. Zorg dat er geen vouwen in het behang komen.

aanbrengen afbeelding 1

Plak dan de afbeelding op de plek in het midden. Begin bovenaan met plakken. Wanneer dit redelijk recht zit, vouw je het gevouwen deel weer terug en plak je dit vast. Wanneer je tevreden bent over de positie pak je een raamtrekker en trek je alle lucht onder het behang weg. Herhaal de handeling voor de andere delen. Werk van binnen naar buiten.

aanbrengen afbeelding 2

 

aanbrengen afbeelding 3

 

aanbrengen fotobehang

Na het drogen van de behanglijm kun je het overhangende deel wat uitsteekt afsnijden met een scherp mes.

 

Stap 6: Schilderijlijst aanbrengen.

Maak van de overgebleven latjes een schilderijlijst. De hoeken van de lijst zaag je in verstek. Met kleine spijkertjes timmer je de lijst aan je schilderij. De lijst kun je hierna eventueel nog verven in een kleur die je mooi vind.

Maak nu, heel makkelijk, een keuze voor een hardloop app.

Maak nu, heel makkelijk, een keuze voor een hardloop app.

Hardlopen met apps.

Bij het hardlopen is het altijd handig om je trainingsprogressie bij te houden. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een app. Maar het aanbod hiervan is groot. Het ligt aan je keuze of je meerdere dingen wilt laten vastleggen. Sommige apps zijn zo uitgebreid dat het onmogelijk is om bijna alles bij te houden. Welke app is voor jouw de beste keus?

app.

Runtastic hardlopen & fitness.

Dit is een gratis app voor het vastleggen van hardloop-, fiets- en fitnessactiviteiten. Er zijn meerdere apps van Runtastic te downloaden. Er is een gratis versie en een versie die betaald is. Hier heb je dan ook meerdere mogelijkheden mee.  De standaard versie is een GPS tracker die je training progressie met een GPS volgt. Daarnaast is Runtastic een allround fitness app. Je kunt activiteiten als hardlopen, joggen fietsen etc. allemaal volgen.

Runtastic is een mooi vormgegeven app. Je kunt in de premiumversie alle trainingsschema’s downloaden. De kosten voor een jaarlijks abonnement hiervan zijn € 59,99

 

Runkeeper.

Met deze app registreer, meet en verbeter je conditie. Het is net als Runtastic een allround app. Ook hier kun je meer gegevens bijhouden, zoals wandelen, wielrennen, trektochten en fietsen. De app is mooi vormgegeven.  Het heeft een aparte stopwatchfunctie. Je kunt je eigen favoriete muziek afspelen. Je kunt trainingsschema’s bekijken en op maat samenstellen en persoonlijke doelen maken.

Runkeeper pro voor een jaar kost € 29,01.

hardlopen

 

Learn to run.

Leer te lopen is een gratis app. De app bevat 3 trainingsprogramma’s die elk 25 dagen tellen.  Er is een makkelijk, basic en een gevorderden programma. De gratis app heeft alleen advertenties. Wil je die verwijderen dan kost dat € 4,99. Learn to run is een app die je een programma biedt. Daarnaast kan het je favoriete muziek afspelen en heeft het een ingebouwde timer.

sport

 

Looptijden.nl.

Meet je hardlooproute en deel je tijd! Deze app is gratis. Voor bepaalde features moet je extra betalen. Met je telefoon meet je je route en snelheid met de GPS tracker. De app houd verder verbrande calorieën bij. Deze app is verkozen tot sport app van het jaar. De app heeft Nederlandse audio coaching. Je kunt trainingsdoelen instellen. Deze app houd zelfs bij hoeveel trainingen je loopt op je schoenen. Je kunt meedoen met ghost running en tegelcoaching. Ghost running is alleen in de betaalde versie. (plus pakket).  Met deze app kun je je eigen muziek beluisteren.  Kortom uitgebreid.

Het pluspakket kost per half jaar € 24,95.

Positief worden en blijven doe je met deze 4 technieken.

Positief worden en blijven doe je met deze 4 technieken.

Positief worden en blijven.

Tegenslagen maken we allemaal mee. Maar we gaan allemaal anders met tegenslagen om. Bij de een kost het meer moeite om positief te blijven dan bij een ander. Positief zijn heeft meer te maken met een keuze. Je kunt er simpelweg voor kiezen om positief te zijn. Hoe je dat doet lees je hier!

1: Probeer in het hier en nu te leven.

mindfulness

Pas mindfulness technieken toe. Mindfulness in eigenlijk aandachttraining die zijn oorsprong vindt in het boeddhisme. Kies bewust om in het hier en nu te leven. Train jezelf hierop. Je kunt ervoor kiezen om in het hier en nu te leven. Iedere keer als je gedachte afdwalen naar de toekomst of het verleden, kun je jezelf herroepen om weer in het hier en nu te zijn.

De dalai lama werd gevraagd wat hem het meeste verbaasde over de mensheid. Zijn antwoord is eigenlijk meer dan waar:

“Man. Because he sacrifices his health in order to make money. Then he sacrifices money to recuperate his health. And then he is so anxious about the future that he does not enjoy the present: the result being that he does not live in the present or the future: he lives as if he is never going to die, then dies having never really lived.”

 

Verdere gezondheidsvoordelen van mindfulnessmeditatie.

Meditatie technieken kunnen je helpen om in het hier en nu te leven. Het levert ook gezondheidsvoordelen op. Wikipedia zegt verder het volgende:

Uit een grote meta-analyse van 47 klinische studies, waarbij de deelnemers gemiddeld acht weken lang maximaal 40 minuten per dag aan mindfulnessmeditatie deden, bleken kleine verbeteringen merkbaar op het gebied van angstreductie, minder depressie en pijn. Het doen van mantrameditatie had dergelijke effecten niet. Mindfulnessmeditatie heeft vergelijkbare effecten als antidepressiva bij gevallen van lichte depressie. Goyal M, Singh S, Sibinga EMS, Gould NF, Rowland-Seymour A, Sharma R, et al. Meditation programs for psychological stress and well-being: a systematic review and meta-analysis. JAMA Intern Med. 2014 Mar;174(3):357–68.

nu

Ook speelt bij mindfulness acceptatie een grote rol. Het heeft geen zin om je druk ergens over te maken, want het helpt je toch niet.

“Er is nooit een reden om je ergens druk over te maken. Want er zijn twee mogelijkheden: Of er is iets te doen aan je probleem en dan is er geen reden om je er druk over te maken. Of er is nou eenmaal niets te doen aan je probleem. En dan is er natuurlijk ook geen reden om je er druk over te maken.” Dalai lama.

2: Dankbaar zijn.

dankbaar zijn

Als het even tegenzit, kun je vaak je leven weer positief zien als je weet waar je dankbaar voor bent. Door dankbaar te zijn voor wat je hebt, leer je weer waarderen. Je kunt al heel snel ergens dankbaar voor zijn. Denk bijvoorbeeld aan het eten wat je iedere dag op tafel kunt zetten, of je gezondheid, op simpelweg voor je kinderen of dat je mag ademen. Probeer iedere dag eens een klein lijstje te maken waar je dankbaar voor bent. Doe dit bijvoorbeeld voor het slapen gaan. Door iedere dag ergens dankbaar voor e zijn, leer je vanzelf ergens positief over te worden. Je komt hiermee in een positieve flow. Je zal merken dat je lijstje van dankbaarheid met de dag zal groeien.

 

3: Ga de natuur in.

buiten zijn

De natuur brengt de mens altijd terug bij zichzelf. Het is heerlijk om zelf de natuur in te trekken, even weg van alle drukte in je leven. De natuur brengt de rust weer terug. We lijken dit gegeven wel vergeten te zijn. Het gegeven is dat er steeds meer binnen kinderen zijn. Kinderen worden steeds zwaarder, hebben vaak stoornissen als ADHD en kampen vaak met angststoornissen. Wetenschappelijk onderzoek biedt steeds meer aanwijzingen dat de toename van welvaartziekten onder kinderen samenhangt met de toe nemende verwijdering tussen kinderen en natuur. Agnes van de berg doet veel onderzoek naar positieve gezondheidseffecten van de natuur. Ze heeft meegewerkt aan meerdere onderzoeken die je hier kunt vinden.

 

4: Beweeg regelmatig.

bewegen

Het is tegenwoordig bij iedereen wel helder dat bewegen veel gezondheid bevorderende eigenschappen heeft. Regelmatig bewegen zorgt voor een betere kwaliteit van leven. Door regelmatig te bewegen verlaag je niet alleen de kans op hart en vaatziekten, osteoporose, diabetes, depressie en nog meer chronische aandoeningen. Je voelt je vaak ook beter als je regelmatig beweegt. Door te bewegen krijg je vanzelf positieve gedachten. Beweging en sport maken endorfine in je lichaam aan, die voor een goed gevoel zorgen. Wie regelmatig beweegt is meer bestand tegen stress.

Ontdek de verloren smaken van daslook in de keuken.

Ontdek de verloren smaken van daslook in de keuken.

Daslook in het wild.

Daslook is een plant die vrij zeldzaam is in Nederland en België. De plant is dan ook vrij lang een beschermde plant geweest in Nederland. Dat betekend dat je de plant niet in het wild mag plukken. Vanaf 2017 is de plant niet meer wettelijk beschermd.

Gelukkig wordt daslook ook steeds meer in de tuincentra aangeboden. En kun je deze heerlijke plant aan je eigen tuincollectie toevoegen.

Daslook, allium ursinum.

daslook bloem

Daslook is een winterharde vaste plant. Het is familie van alle andere lookgewassen. De plant heeft ovale bladeren met nerven. De bladeren zijn zo’n 3 tot 5 cm breed. De plant krijgt leuke witte bloemen die bloeien van april tot juni. Na juli sterft het bovengrondse deel af en blijft enkel nog het deel onder de grond over. De planten kunnen zo’n 30 tot 40 cm hoog worden.

daslook in het bos

De planten groeien in het wild in groepen. De zaaien zich makkelijk uit door het zaad wat de planten produceren. Hierdoor kan de plant gemakkelijk verwilderen. De plant staat graag op een schaduwrijke plek. De plant is een goede bodembedekker. Ze doet het goed in vochtige rulle grond. Daslook is in Nederland en België zeldzaam geworden. Maar in Europa komt de plant veel voor.

Oude planten kun je heel goed vermeerderen door te delen. De beste tijd daarvoor is het najaar, nadat de bloemen zijn afgestorven.

 

Daslook gebruiken.

daslook verwilderd

Daslook kun je eten. Het heeft een sterke smaak die veel van bieslook weg heeft. De bladeren van daslook kunnen rauw, fijngehakt door salades en soep worden gedaan. De smaak is lekkerder van de bladeren als de plant nog niet gebloeid heeft. Daslook smaakt ook heel lekker in een kruidenboter of een kruidenpesto. Samen met spinazie is daslook een heerlijke combinatie.

Daslook wordt al eeuwen gebruikt voor het reinigen van het maag en darm stelsel.